JABOK:Pp220 Narušená komunikační schopnost - Informace o předmětu
Pp220 Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michaela Voldřichová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Pp220/D: Čt 8:30–10:00 5, kromě Po 14. 2. až Pá 18. 2., kromě Po 14. 3. až Pá 25. 3., kromě St 13. 4. až Út 19. 4., kromě Po 25. 4. až Pá 29. 4., M. Voldřichová
Pp220/K: Út 4. 1. 17:00–20:15 6, Út 11. 1. 17:00–20:15 6, Út 18. 1. 17:00–20:15 6, M. Voldřichová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování modulu student:
- umí vymezit obor Logopedie
- rozumí významu komunikace v životě člověka
- zná stádia vývoje řeči, rozumí úkolům jednotlivých stádií
- zná základní anatomii a fyziologii mluvních orgánů
- rozumí definici narušené komunikační schopnosti
- umí rozlišit jednotlivé logopedické vady a zná základní možnosti jejich nápravy
- zná smysl alternativní a augmentativní komunikace, umí navrhnout způsob komunikace pro konkrétního jednotlivce - Osnova
- Logopedie a její předmět, vývoj oboru
- Význam komunikace, druhy komunikace, jazyk, řeč, komunikační řetězec
- Anatomie a fyziologie mluvních orgánů
- Vývoj řeči
- Roviny jazyka a jejich vývoj
- Specifika diagnostiky v oboru Logopedie
- Narušená komunikační schopnost, definice
- Deficity komunikační schopnosti, logopedické vady – přehled a základní charakteristika, diferenciální diagnostika
- Symptomatické poruchy řeči
- Základní možnosti nápravy logopedických vad
- Podpora rozvoje komunikačních kompetencí v předškolním věku
- Dyslálie – příčiny, projevy, vyvození správné výslovnosti, prevence
- Alternativní a augmentativní komunikace – přehled metod, zásady výběru
- Literatura
- Klinická logopedie. ISBN 9788073673406. info
- PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2666-3.
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. vydání 1. Praha: Grada, 2012, 23 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie :narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 224 s. ISBN 8024711109. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Ke zkoušce přinést vytištěnou písemnou přípravu na hodinu skupinové logopedie pro děti nebo dospělé (rozsah do 1 NS).
- Informace učitele
- Třídní kniha - prezenční studium 4.9. Úvod do logopedie, historie, NKS 18.9. Vývoj řeči, zákl. pojmy z fonetiky, jazykové roviny 2.10. Poruchy vývoje řeči 16.10. Narušení článkování řeči 13.11. Narušení plynulosti řeči, mutismus 27.11. Narušrní zvuku řeči, poruchy hlasu 11.12. Afázie, kombinované vady, symptomatické poruchy Třídní kniha - kombinované studium 22.12. Úvod do logopedie, základní pojmy z fonetiky, NKS, jazykové roviny 5.1. Poruchy vývoje řeči, narušení článkování řeči, narušrní zvuku řeči 12.1. Narušení plynulosti řeči, afázie
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2022/Pp220