V590 Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2020
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Klípová (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 11. 2. 13:30–17:15 2, Út 10. 3. 13:30–17:15 2, Út 7. 4. 13:30–17:15 2, Út 5. 5. 13:30–17:15 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Osnova
  • Anotace k semináři celoživotní vzdělávání lidí s mentálním postižením
    Zpracovala Eva Klípová
  • Základní principy vzdělávání a podpory dospělých osob s mentálním postižením V české odborné literatuře je již určité množství informací o jedincích s mentálním postižením, dospělým lidem je však věnováno jen málo pozornosti. Chybí informace o jejich podpoře a vzdělávání a o aspektech jejich dospělého života.
  • Učení je celoživotní proces. Nekončí dosažením profesního vzdělání, nýbrž pokračuje a mělo by pokračovat i nadále. Svět se mění, rozvíjí se nové technologie, dostáváme se do nových situací, ve kterých musíme být schopni reagovat.
  • Nabídka vzdělávání pro dospělé jedince bez postižení je považována za samozřejmost. Stejně tak by měla existovat nabídka vzdělávání pro dospělé jedince s mentálním postižením, kteří se rovněž potřebují dále rozvíjet a opakovat a upevňovat své nabité vědomosti. Pokud po školním vzdělání nedochází k dalšímu vzdělávání a rozvíjení, pak řada schopností a dovedností zmizí.
  • Seminář bude rozdělen do těchto částí:
    • 1) Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu
    • - charakteristika, klasifikace a možnosti vzdělávání
    • - typy mentálního postižení
    • - specifické potřeby, zdroje a jejich zjišťování - specifické výchovné a terapeutické metody
    • - možnosti vzdělávání
    • - sociální služby a specifika sociální práce
    • - hodnota člověka s mentálním postižením (z historického, kulturního, morálního pohledu)
    • 2) Rozšiřující témata
    • - aktuální trendy v oblasti výchovy a vzdělávání, alternativní pedagogické směry
    • - rámcový a školní vzdělávací program
    • - integrace, inkluze, výchova a vzdělávání dětí se specifickými potřebami
    • -literatura a film, zpracovávající tuto tematiku
    • 3) Celoživotní učení jako účinná rehabilitace lidí s MP
    • - charakteristika, klasifikace a možnosti vzdělávání v dospělém věku
    • - specifické potřeby, zdroje a jejich zjišťování u dospělých osob s MP
    • - pedagogický optimismus, pesimismus a realismus
    • - historie přístupu k lidem s postižením
    • - aktivizační činnosti v procesu celoživotního vzdělávání
    • - využití speciálně pedagogických terapií v zájmových činnostech osob s mentálním postižením
    • 4) Základní principy vzdělávání a podpory
    • Při dalším vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením je třeba dbát na určité principy:
    • • vhodné oslovování
    • • dobrovolnost, možnost volby, sebeurčení
    • • zaměření na subjekt a individualizace
    • • celostní a integrativní princip
    • • blízkost k životu a učení na to zaměřené
    • • časová kontinuita a pravidelnost
    • • princip vývojovosti
    • • neuropsychologický princip učení
    • Autismus jako problém budoucnosti společnosti
    • Obsahové okruhy semináře
    • • Vývoj vztahu společnosti k osobám s mentálním postižením
    • • Vymezení kategorie osob s mentálním postižením
    • • Speciálně-pedagogická diagnostika
    • • Systém edukace dětí a žáků s mentálním postižením, poradenské služby, problematika celoživotního vzdělávání osob s mentálním postižením, možnosti profesního a společenského uplatnění
    • • Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska, didaktické zásady, metody a vyučovací formy, specifické didaktické pomůcky
    • • Současné zahraniční trendy v oblasti edukace a celoživotní podpory osob s mentálním postižením
    • • Využití terapií v rámci podpory osob s mentálním postižením (ergoterapie, arteterapie, dramaterapie, muzikoterapie atd)
    • • Sociální služby, charakteristika změn z pohledu poskytovatelů sociálních služeb, prognóza jejich dalšího vývoje
    • • Postavení a role rodiny s dítětem s mentálním postižením v současné společnosti
    • • Poruchy autistického spektra, specifika zdravotního postižení, edukace, prognóza v oblasti pracovního uplatnění
    • • Souběžné postižení více vadami, současné možnosti edukace, alternativní a augmentativní formy komunikace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2020/V590