V590 Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2016
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Klípová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 15. 2. 13:31–17:30 4, Po 7. 3. 13:31–17:30 4, Po 11. 4. 13:31–17:30 4, Po 9. 5. 13:31–17:30 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
1) student získá komplexní představu o možnostech celoživotního vzdělávání a o sociálních službách pro osoby s mentálním postižením v České republice; + srovnání se zahraničními zkušenostmi
2) získá náhled na práci s rodinou se členem s mentálním postižením z hlediska rané péče a podpory v době předškolního a školního věku dítěte
3) v rámci seminární práce bude vytvořen výukový materiál pro podporu vzdělávání, který studenti mohou sami použít a vyzkoušet v dalším studiu i v praxi v daném oboru
Osnova
  • Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu
  • - charakteristika a klasifikace mentálního postižení,terminologie
  • - specifické potřeby dětí s MP a jejich zjišťování
  • - specifické výchovné a terapeutické metody
  • - výchova a vzdělávání dětí se specifickými potřebami - možnosti vzdělávání
  • - sociální služby a specifika sociální práce
  • Problematika rodin s dítětem s postižením
  • - dítě s postižením v rodině, podpora rodiny s dítětem s postižením, raná péče
  • - spolupráce rodiny a školy (krize a její vliv na rodinný systém)
  • - sociální práce s rodinou, sociální služby pro rodiny s dětmi
  • - faktory, které ovlivňují míru přijetí dítěte s postižením
  • Rozšiřující témata
  • - aktuální trendy v oblasti výchovy a vzdělávání, alternativní pedagogické směry (obecně), kurikulum, rámcový a školní vzdělávací program
  • - integrace, inkluze, speciální školství
  • - člověk s mentálním postižením v různém pohledu – historickém, kulturním, morálním – hodnota a smysl lidí s jinou mentalitou
  • - literatura a film, zpracovávající tuto tematiku
  • Celoživotní učení jako nejlepší a účinná terapie lidí s MP
  • - možnosti vzdělávání lidí s MP v dospělém věku (charakteristika, metodika, klasifikace)
  • - specifické potřeby a jejich zjišťování u dospělých osob s MP
  • - individuální plán rozvoje (vzdělávání a pracovních dovedností)
  • - profil na jednu stránku…
  • - pedagogický optimismus, pesimismus a realismus
  • - historie přístupu k lidem s postižením
Metody hodnocení
seminární práce podle instrukcí učitele
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2020.