JABOK:V590 Člověk s mentálním postižením - Informace o předmětu
V590 Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2020
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Klípová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 11. 2. 13:30–17:15 2, Út 10. 3. 13:30–17:15 2, Út 7. 4. 13:30–17:15 2, Út 5. 5. 13:30–17:15 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Osnova
- Anotace k semináři celoživotní vzdělávání lidí s mentálním postižením
Zpracovala Eva Klípová - Základní principy vzdělávání a podpory dospělých osob s mentálním postižením V české odborné literatuře je již určité množství informací o jedincích s mentálním postižením, dospělým lidem je však věnováno jen málo pozornosti. Chybí informace o jejich podpoře a vzdělávání a o aspektech jejich dospělého života.
- Učení je celoživotní proces. Nekončí dosažením profesního vzdělání, nýbrž pokračuje a mělo by pokračovat i nadále. Svět se mění, rozvíjí se nové technologie, dostáváme se do nových situací, ve kterých musíme být schopni reagovat.
- Nabídka vzdělávání pro dospělé jedince bez postižení je považována za samozřejmost. Stejně tak by měla existovat nabídka vzdělávání pro dospělé jedince s mentálním postižením, kteří se rovněž potřebují dále rozvíjet a opakovat a upevňovat své nabité vědomosti. Pokud po školním vzdělání nedochází k dalšímu vzdělávání a rozvíjení, pak řada schopností a dovedností zmizí.
- Seminář bude rozdělen do těchto částí:
- 1) Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu
- - charakteristika, klasifikace a možnosti vzdělávání
- - typy mentálního postižení
- - specifické potřeby, zdroje a jejich zjišťování - specifické výchovné a terapeutické metody
- - možnosti vzdělávání
- - sociální služby a specifika sociální práce
- - hodnota člověka s mentálním postižením (z historického, kulturního, morálního pohledu)
- 2) Rozšiřující témata
- - aktuální trendy v oblasti výchovy a vzdělávání, alternativní pedagogické směry
- - rámcový a školní vzdělávací program
- - integrace, inkluze, výchova a vzdělávání dětí se specifickými potřebami
- -literatura a film, zpracovávající tuto tematiku
- 3) Celoživotní učení jako účinná rehabilitace lidí s MP
- - charakteristika, klasifikace a možnosti vzdělávání v dospělém věku
- - specifické potřeby, zdroje a jejich zjišťování u dospělých osob s MP
- - pedagogický optimismus, pesimismus a realismus
- - historie přístupu k lidem s postižením
- - aktivizační činnosti v procesu celoživotního vzdělávání
- - využití speciálně pedagogických terapií v zájmových činnostech osob s mentálním postižením
- 4) Základní principy vzdělávání a podpory
- Při dalším vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením je třeba dbát na určité principy:
- • vhodné oslovování
- • dobrovolnost, možnost volby, sebeurčení
- • zaměření na subjekt a individualizace
- • celostní a integrativní princip
- • blízkost k životu a učení na to zaměřené
- • časová kontinuita a pravidelnost
- • princip vývojovosti
- • neuropsychologický princip učení
- Autismus jako problém budoucnosti společnosti
- Obsahové okruhy semináře
- • Vývoj vztahu společnosti k osobám s mentálním postižením
- • Vymezení kategorie osob s mentálním postižením
- • Speciálně-pedagogická diagnostika
- • Systém edukace dětí a žáků s mentálním postižením, poradenské služby, problematika celoživotního vzdělávání osob s mentálním postižením, možnosti profesního a společenského uplatnění
- • Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska, didaktické zásady, metody a vyučovací formy, specifické didaktické pomůcky
- • Současné zahraniční trendy v oblasti edukace a celoživotní podpory osob s mentálním postižením
- • Využití terapií v rámci podpory osob s mentálním postižením (ergoterapie, arteterapie, dramaterapie, muzikoterapie atd)
- • Sociální služby, charakteristika změn z pohledu poskytovatelů sociálních služeb, prognóza jejich dalšího vývoje
- • Postavení a role rodiny s dítětem s mentálním postižením v současné společnosti
- • Poruchy autistického spektra, specifika zdravotního postižení, edukace, prognóza v oblasti pracovního uplatnění
- • Souběžné postižení více vadami, současné možnosti edukace, alternativní a augmentativní formy komunikace
- Anotace k semináři celoživotní vzdělávání lidí s mentálním postižením
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2020/V590