JABOK:V1852 Metody muzikoterapie pro výcho - Informace o předmětu
V1852 Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2019
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Jana Zajícová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V1852/A: St 13:45–15:15 6, kromě Po 25. 2., kromě St 27. 2., kromě Po 1. 4., kromě St 3. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5., kromě St 15. 5., J. Zajícová
V1852/B: St 15:30–17:00 6, kromě Po 25. 2., kromě Po 1. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5., J. Zajícová
V1852/C: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Zajícová, jen pro kombinované studium Jabok - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty využívat edukační a terapeutický vliv hudby a zvuků k aktivizaci a na podporu rozvoje osob některých cílových skupin sociální práce a pedagogiky, v prvním semestru především dětských skupin. Zabýváme se tím, jak mohou hudební hry, improvizace na jednoduché hudební nástroje a poslech hudby přispívat k sebepoznání a sebevyjádření osob různých cílových skupin, k jejich podpoře, k rozvoji jejich kognitivních schopností, emoční inteligence,sociokulturní orientace, ke zpracování silných emocí, k rozvoji komunikace a empatie i k rozvoji motorických a pohybových schopnosti. Cílem je též naučit se práci ve skupině, jejim pravidlům, zjistit v praxi, jaké jsou její možnosti a omezení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen připravit krátký edukativní muzikoterapieutický program pro rozvoj skupiny dětí, studentů, dospělých či seniorů, bude schopen takový program se zvoleným cílem vést a reflektovat.
- Osnova
- Vliv hudby na člověka, na jeho psychofyzický a sociální rozměr. Význam hudby v jednotlivých etapách života. Metody a formy muzikoterapie, předpoklady a pravidla práce v MT skupině. Techniky muzikoterapie pro rozvoj vnímání sama sebe, sebepoznání a sebevyjádření; techniky muzikoterapie pro rozvoj komunikace, empatie a spolupráce; techniky pro rozvoj představivosti a práce s emocemi. Význam rituálů pro utváření identity člověka a sociální skupiny. Utváření uceleného edukativního muzikoterapeutického programu a jeho vedení.
- Literatura
- Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 254 s. ISBN 9788073672379. info
- MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 128 s. ISBN 8071789801. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi : [zpěvník pro děti od 3 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
- LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Vyd. 1. Rosice u Brna: Gloria, 1997, 155 s., [2. ISBN 80-901834-4-1. info
- MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby : zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Eminent, 2000, 214 s. : i. ISBN 80-7281-037-5. info
- Výukové metody
- Výklad s power-pointovými prezentacemi, aktivizující metody založené na participaci a kooperaci (práce ve skupině,ve dvojici), simulace a hry, vlastní prezentace zadaných témat, sebereflektivní metody a metody kritického myšlení.
- Metody hodnocení
- K zápočtu z předmětu Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj je vyžadována aktivní a tvořivá účast na lekcích, respektování pravidel práce ve skupině a splnění několika praktických zadání během semestru.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2019/V1852