V1852 Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2019
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V1852/A: St 13:45–15:15 6, kromě Po 25. 2., kromě St 27. 2., kromě Po 1. 4., kromě St 3. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5., kromě St 15. 5., J. Zajícová
V1852/B: St 15:30–17:00 6, kromě Po 25. 2., kromě Po 1. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5., J. Zajícová
V1852/C: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Zajícová, jen pro kombinované studium Jabok
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty využívat edukační a terapeutický vliv hudby a zvuků k aktivizaci a na podporu rozvoje osob některých cílových skupin sociální práce a pedagogiky, v prvním semestru především dětských skupin. Zabýváme se tím, jak mohou hudební hry, improvizace na jednoduché hudební nástroje a poslech hudby přispívat k sebepoznání a sebevyjádření osob různých cílových skupin, k jejich podpoře, k rozvoji jejich kognitivních schopností, emoční inteligence,sociokulturní orientace, ke zpracování silných emocí, k rozvoji komunikace a empatie i k rozvoji motorických a pohybových schopnosti. Cílem je též naučit se práci ve skupině, jejim pravidlům, zjistit v praxi, jaké jsou její možnosti a omezení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen připravit krátký edukativní muzikoterapieutický program pro rozvoj skupiny dětí, studentů, dospělých či seniorů, bude schopen takový program se zvoleným cílem vést a reflektovat.
Osnova
  • Vliv hudby na člověka, na jeho psychofyzický a sociální rozměr. Význam hudby v jednotlivých etapách života. Metody a formy muzikoterapie, předpoklady a pravidla práce v MT skupině. Techniky muzikoterapie pro rozvoj vnímání sama sebe, sebepoznání a sebevyjádření; techniky muzikoterapie pro rozvoj komunikace, empatie a spolupráce; techniky pro rozvoj představivosti a práce s emocemi. Význam rituálů pro utváření identity člověka a sociální skupiny. Utváření uceleného edukativního muzikoterapeutického programu a jeho vedení.
Literatura
  • Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 254 s. ISBN 9788073672379. info
  • MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 128 s. ISBN 8071789801. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi : [zpěvník pro děti od 3 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
  • LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Vyd. 1. Rosice u Brna: Gloria, 1997, 155 s., [2. ISBN 80-901834-4-1. info
  • MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby : zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Eminent, 2000, 214 s. : i. ISBN 80-7281-037-5. info
Výukové metody
Výklad s power-pointovými prezentacemi, aktivizující metody založené na participaci a kooperaci (práce ve skupině,ve dvojici), simulace a hry, vlastní prezentace zadaných témat, sebereflektivní metody a metody kritického myšlení.
Metody hodnocení
K zápočtu z předmětu Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj je vyžadována aktivní a tvořivá účast na lekcích, respektování pravidel práce ve skupině a splnění několika praktických zadání během semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.