JABOK:V5682 Zážitková pedagogika 1 II. - Informace o předmětu
V5682 Zážitková pedagogika 1 II.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2017
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Pavel Kaplan (pomocník) - Garance
- Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Pá 31. 3. 16:00–23:59 mimo školu, So 1. 4. 0:00–23:59 mimo školu, Ne 2. 4. 0:00–16:00 mimo školu
- Předpoklady
- V5681 Zážitková pedagogika 1 I.
Zájem o problematiku Zážitkové pedagogiky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Seznámení účastníků s pojmem Zážitková pedagogika (dále jen ZP) v kontextu pedagogických disciplín. Seznámení se základními principy a metody ZP, přípravou zážitkových programů a jejich použitelností v praxi, s historií oboru ZP. – teoretická část. Seznámení s aplikací cílené zpětné vazby v programech ZP. V praktické části si studenti vyzkouší různé zážitkové aktivity a hry na vlastní kůži. Ale také jejich přípravu, zajištění, organizování a zhodnocení + podrobné písemné zpracování přípravy programu.
- Osnova
- 1. Teoretické setkání: Úvod do předmětu. Vymezení termínu Zážitková pedagogika – umění sjednocení protikladů. Zážitek – hra (emoce, tělesnost, vlastní aktivita, svobodné jednání). Pedagogika – výchova (znalosti, dovednosti, postoje, směřování k normě). Historie ZP - zdroje inspirace v historii a její významné světové postavy (J.A.Komenský, J.J.Rousseau, R.B.Powell, E.T.Seton, K.Hahn …). Historie ZP v českých zemích a její historické postavy (J.R. Ořovský, M. Tyrš, A.B. Svojsík). Světové organizace a česká Prázdninová škola Lipnice. Vysvětlení pojmů prožitek a zážitek. 2. Teoretické setkání: Základní metody a principy práce ZP. Sebezkušenostní cyklus učení (Kolbův cyklus učení). Hra jako základní nástroj ZP. Její formální znaky + základní dělení her. Správný výběr a příprava her. Práce s literaturou. Základní principy ZP: dobrovolnost, přiměřenost – komfort x diskomfort, Flow, motivace, práce v týmu, instruktor ZP = facilitátor. Kurzy ZP – dramaturgie, příprava, cílování, bezpečnost, hodnocení. 1. Víkend ZP1: víkendový výjezd do přírody. Začátek v pátek večer, konec v neděli po obědě. Cílem tohoto víkendu je ukázat studentům pestrost aktivit, které lze použít. Jejich praktické vyzkoušení. Zhodnocení, zreflektování. Hledání různých variant a různých způsobů použití. 3. Teoretické setkání: Instruktorský tým. Týmové role (Belbin). Výkonné funkce. Kurzy ZP – scénář, cíle. Šest fází přípravy a realizace programu: záměr (témata, cíle), skupina (počet, charakteristika), čas (délka, termín), zdroje (lidské, materiální), místo (outdoor, indoor). Reflexe – cílená zpětná vazba, formy, metody, pravidla. Příprava druhého víkendu ZP1. Rozdělení témat a výběr vhodných aktivit. 2. Víkend ZP1: Cíl: přenos teoretických znalostí a příprav do praxe. Studenti po skupinách připravují tématicky zadané programové bloky. Tuto přípravu rozpracují písemně s popisem aktivit, stanovením cílů, způsobem provedení zpětné vazby. Víkendové setkání začíná v pátek večer a končí v neděli po obědě. Studenti si prakticky vyzkouší připravený program. Následuje společné zhodnocení, upozornění na chyby a návrh případných změn. Na konci víkendu proběhne zakončení a zhodnocení celého studijního předmětu ZP1.
- Literatura
- doporučená literatura
- Příručka instruktora zážitkových akcí. Edited by Radek Pelánek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073673536. info
- Cílená zpětná vazba :metody pro vedoucí skupin a učitele. Edited by Eva Reitmayerová - Věra Broumová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 173 s. ISBN 9788073673178. info
- Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Edited by Jan Neuman, Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 325 s. ISBN 9788073672768. info
- Fond her :52 nejlepších her z akcí a kurzů. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 211 s. ISBN 9788025116753. info
- Učení zážitkem a hrou :praktická příručka instruktora. Edited by Daniel Franc - Daniela Zounková - Andy Martin. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201 s. ISBN 9788025117019. info
- Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Daniela Zounková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 149 s. ISBN 9788073671983. info
- Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672652. info
- Zlatý fond her. I : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. : i. ISBN 80-7178-636-5. info
- Zlatý fond her. II [Hrkal, 2002]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 163 s. ISBN 80-7178-660-8. info
- Zlatý fond her. II. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky, cvičení, PP prezentace, workshopy, praktické nácviky...
- Metody hodnocení
- Docházka – 75% přednášky/ 100% účast na víkendových seminářích. Student musí prakticky prokázat schopnost aplikovat vědomosti do praxe. Příprava, písemné zpracování a praktické vedení a zhodnocení programu na zadané téma a s jasným zadaným cílem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2017/V5682