V578 Práce v komunitě se zvláštním zřetelem na práci s mládeží

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2016
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Karolína Puttová (přednášející), Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
kromě So 6. 2. až So 13. 2., kromě Čt 25. 2. až Pá 29. 4., kromě Po 29. 2. až Pá 4. 3., kromě St 23. 3. až Pá 8. 4. ; a St 3. 2. 15:30–17:00 2, St 17. 2. 15:30–17:00 2, St 24. 2. 15:30–17:00 2, St 9. 3. 15:30–17:00 2, St 16. 3. 15:30–17:00 2, St 13. 4. 15:30–17:00 2, St 20. 4. 15:30–17:00 2, St 4. 5. 15:30–17:00 2, St 11. 5. 15:30–17:00 2
Předpoklady
Výuku zajišťují výlučně odborníci z praxe, zaměstnanci Proxima Sociale o.p.s., a Centra pro komunitní práci Praha. Předmět navazuje na znalosti studentů z předmětu Sociální práce. Účast na min. 7 z 9 seminářů. Kurz bude probíhat v čase 15:30 - 17:00 (případně i trochu déle) v těchto dnech: 3.2.2016, 17.2.2016, 24.2.2016, 9.3.2016, 16.3.2016, 13.4.2016, 20.4.2016, 4.5.2016, 11.5.2016
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/18, pouze zareg.: 0/18
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout informace o komunitní práci a představit ji studentům zejména na konkrétních příkladech služeb a aktivit pro mládež v komunitě. Studenti získají informace také o tom, jak sociální služby vznikají na základě poptávky komunity, jak konkrétně probíhá spolupráce s obcí, jak se změnila za posledních dvacet let cílová skupina služeb pro mládež, jaké nástroje sociální pracovníci opravdu v praxi využívají, co a jak ne/funguje, jaké mají sociální služby zpětný dopad na komunitu a bez jakých vlastností a dovedností se sociální pracovník neobejde. Procházka terénem v závěru kurzu bude praktickou ukázkou toho, že je terénní sociální práce jedinečným zdrojem informací o lokalitě, cenných třeba pro komunitní plánování rozvoje obce a/nebo prevenci kriminality v lokalitě.
Osnova
  • Principy komunitní práce - související zákonná úprava - historie a vývoj komunitní práce - komunitní přístup, komunitní plánování, společná práce v komunitě
  • Proxima Sociale a její cesta do komunity - historie Proximy od začátku až po představení současného modelu poskytování služeb - představení služeb pro mladistvé (NZDM, terénní práce) - vývoj cílové skupiny, znaky chování, specifika současného prostředí a trendy vývoje - představení výchovně vzdělávacích programů se zaměřením na prevence
  • Komunitní plánování - proces komunitního plánování sociálních služeb - obec, poskytovatelé a další aktéři jako partneři pro rozvoj komunity (spolky, sportovní oddíly, školy, ostatní poskytovatelé…)
  • Práce s mládeží v terénu a v klubech - metodické nástroje pro práci s dospívajícími s důrazem na prevenci rizikového chování, kazuistiky - komunitní akce jako nástroj prevencekriminality – konkrétní příklady z praxe - monitoring terénů v praxi - procházka v konkrétní lokalitě P11, P12, P13 – podle počtu zájemců – cesta a procházka dohromady 180 minut (do 60 minut cesta, cca 120 minut na místě)
Metody hodnocení
zápočet - aktivní účast, min. 80% účast (7 bloků z 9)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2021, léto 2023.