V5732 Cílená muzikoterapie II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2016
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 17:01–18:30 6
Předpoklady
V5731 Cílená muzikoterapie I.
Vzhledem k tomu, že předmět je vyučován jako sebezkušenostní a interaktivní, je předpokladem účasti ochota k aktivní práci v rámci vytvořené muzikoterapeutické skupiny a respekt k jejím pravidlům. Hudební znalosti a dovednosti předpokladem pro účast nejsou. V případě, že počet přihlášených přesáhne 16, mají přednost studenti, kteří již absolvovali Úvod do muzikoterapie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Semináře cílené muzikoterapie budou zaměřeny na specifické cílové skupiny a na témata, která jsou důležitá pro osobnostní růst lidí se specifickými potřebami, jejich komunikaci a vztahy. Tato témata budou reflektována a zpracovávána sebezkušenostním zážitkem prostřednictvím technik muzikoterapie a poslouží tedy i rozvoji osobnosti a kompetencí samotných studentů. Cílem semináře je získat, případně rozšířit repertoár muzikoterapeutických technik a umožnit získání zkušenosti s utvářením a vedením muzikoterapeutického programu pro různé cílové skupiny - např. seniorů, dětí s poruchami chování, osob s mentální retardací, osob s fyzickým handicapem, lidí se závislostmi aj.
Osnova
  • Celostní přístup v muzikoterapii, metody a techniky muzikoterapie, muzikoterapie z hlediska potřeb a věku klienta, edukační MT a její modely, muzikoterapeutické modely pro osoby se specifickými potřebami, MT modely pro rozvoj osobnosti, zásady pro vytváření MT programu, realizace MT programu pro konkrétní cílové skupiny podle výběru studentů.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1.
  • Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 254 s. ISBN 9788073672379.
  • MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 128 s. ISBN 8071789801.
  • LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Vyd. 1. Rosice u Brna: Gloria, 1997. 155 s., [2. ISBN 80-901834-4-1.
Výukové metody
Kooperativní metody, práce ve skupině prostřednictvím zážitku, neverbální i verbální reflexe, samostatná práce na vybraném úkolu.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je třeba aktivní účasti v lekcích, respektování pravidel skupinové práce a vytvoření muzikoterapeutického programu pro vybranou cílovou skupinu.
Informace učitele
Setkání seminární skupiny budou probíhat každé pondělí od 17.00 do 18.30 hod v učebně č. 6. První setkání ve 2. semestru se bude konat v pondělí 8. února 2016.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2017, léto 2018.