V1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2016
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–10:00 5, kromě St 23. 3. až Út 29. 3.
Předpoklady
((( S1021 Speciální pedagogika I. || V1021 Speciální pedagogika I. ) && S1061 Zdraví a nemoc I. && ( S101 Pedagogika || V101 Pedagogika )) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW( S1062 Zdraví a nemoc II. ))) || FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti se mají naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -orientovat se v systému sociálních služeb -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
    doporučená literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 269 s. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • SLOWÍK. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
zápočet letní semestr: ročníková práce z pedagogiky - možno zvolit téma z obecné, sociální i speciální pedagogiky, rozsah 8-12 normostran, odkazy na přímé i nepřímé citace, seznam zdrojů podle bibliografické normy, odevzdat do odevzdávárny nejpozději 30. dubna
zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry, student může skládat zkoušku až získání zápočtu (schválení práce)
Kombinované studium ETF:
zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením
zápočet: ročníková práce z pedagogických předmětů v rozsahu 8 - 12 stran zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce), zkoušku lze skládat až po obdržení zápočtu (schválení práce)
Navazující předměty
Informace učitele
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2016/V1022