JABOK:S113 Sociální pedagogika - Informace o předmětu
S113 Sociální pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2013
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 5, kromě St 27. 3. až Út 2. 4.
- Předpoklady
- ( S101 Pedagogika && S104 Obecná a vývojová psychologie ) || FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Obsahově souvisí s předměty Rizikové skupiny a Specifické metody sociální práce tak, aby byly naplněny minimální standardy vzdělávání sociálních pracovníků.
Cílem předmětu je:
- umět popsat vlivy různých výchovných prostředí a pochopit jejich provázanost;
- znát různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami;
- znát různé druhy sociálního učení a umět je využívat při práci;
- pochopit smysl ústavní výchovy, znát její trendy, rozumět situaci dětí a mládeže v ústavní výchově;
- znát základy salesiánské pedagogiky, rozumět jejím specifikům v současné výchově;
- znát specifika výchovy mimo vyučování a pravidla přípravy různých programů; - Osnova
- Sociální pedagogika jako věda Užší a širší pojetí sociální pedagogiky Dimenze sociální pedagogiky Předmět sociální pedagogiky Vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám Metodologie sociální pedagogiky Historický vývoj sociální pedagogiky Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku, novověku a osvícenství. Vznik sociální pedagogiky jako vědy Výchovná prostředí Sociální determinanty výchovy Rodina Škola Vrstevnické skupiny, subkultury mládeže, rizikové skupiny Výchova a multikulturní prostředí Sociální pedagogika jako životní pomoc Sociální deviace Krizové (obtížné) životní situace Nezpracované krize a jejich důsledky Poruchy chování Dítě v riziku poruchy chování Dítě s problémem chování Dítě s poruchou chování Definice poruchy chování Jednotlivé poruchy: etiologie, projevy, pedagogická odpověď Prevence poruch chování Intervence Resocializace Integrační a inkluzivní přístup ve výchově Výchovné instituce Sociálně pedagogické poradenství Ústavní a ochranná výchova Typy jednotlivých institucí Sociálně psychické klima ve výchovných zařízeních Výchova ve volném čase Volný čas a jeho pojetí Cíl výchovy ve volném čase Informální edukace a neformální vzdělávání Volný čas mládeže Nízkoprahovost ve výchově Vztah mezi pedagogickou a sociální prací Nízkoprahově organizovaná výchovná a sociální práce Základy salesiánské pedagogiky Zásady výchovného stylu Jana Boska Cíl výchovy Metoda asistence a animace Oratoř jako základní výchovné prostředí Partneři výchovného dialogu Osobnost pedagoga a jeho reflexe prostředí Profese sociálního pedagoga Kompetence sociálního pedagoga Pedagogická komunikace
- Literatura
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Kapitoly z etopedie. Edited by Věra Vojtová. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 807178771X. info
- BILA, Ganna. Subkultury mládeže : generace Techno. Brno, 2002, 52 l. : př. info
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
- LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež : možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
- KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc [Kolář, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
- Metody hodnocení
- Zkouška formou písemného testu. Ročníková práce v rozsahu 8 stran na vlastní téma z pedagogiky, sociální pedagogiky nebo speciální pedagogiky. Vložit do 30. 4. do odevzdávárny. Studenti ETF, kteří získali zápočet z ročníkové práce z pedagogiky v rámci předmětu Pedagogika při studiu Jaboku práci znovu psát nemusí, bude jim uznána.
- Informace učitele
- Výuka sociální pedagogiky začne 5.2. 2013. Na první hodině budou sděleny zásadní informace ke studiu tohoto předmětu a uzavření předmětu zkouškou. Proto je účast nutná. Výuka se nebude konat: 12. února 2013, 26. února 2013. 2. dubna 2013. V první hodině bude upřesněn obsah (který je v ISu nepřehledný )a bude doplněna literatura základní a doplňující. Začne se také probírat první téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2013/S113