JABOK:S1032 Sociologie - Informace o předmětu
S1032 Sociologie
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2008
- Rozsah
- 2/0. 0 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Josef Bernard (přednášející)
- Garance
- Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
- Rozvrh
- Po 13:45–17:05 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Osnova
- a) Co je sociologie Sociologie jako specifický úhel pohledu na člověka a svět, sociologická imaginace, funkce sociologie pro sociální práci. Moderní společnost jako hlavní pole zájmu. b) Vývoj společnosti a kultury preliterární společnosti, tradiční společnost, pojem moderní, industriální, informační, postmoderní, riziková společnost. Problematika ekonomického růstu a ekologického ohrožení, globalizace a její souvislosti. d) Sociální struktura status, role, role set, konflikt rolí, skupiny (primární , sekundární, referenční), výzkum malých skupin, sociometrie, sociální instituce. Pojmy manifestní a latentní funkce, dysfunkce. f) Sociální stratifikace, nerovnost rozvrstvení společnosti a jeho různé formy, problém meritokracie, sociální mobilita, mobilitní kanály, formy kapitálu, chudoba a její měření, sociální inkluze a exkluze g) Sociální deviace normy, hodnoty, sociální kontrola, teorie deviantního jednání, nápravná zařízení h) Rodina a gender vývoj rodiny, její funkce a změny v moderní společnosti, netradiční formy soužití, rodičovství, vývojové fáze rodiny, rozvodovost, optika gender, genderové rozdíly a nerovnosti. i) Média vývoj, mediální komunikace, vliv médií, média a násilí, média a mládež, mediální kompetence, veřejné mínění, zpravodajství j) Náboženství náboženství jako sociální fenomén, vývoj, funkce náboženství, současná situace ve světě, sekularizace, sekty, analýza situace v ČR k) Národnost, menšina, integrace národnost, menšina, etnikum, interetnické vztahy, moderní migrační pohyby, asimilace, integrace, segregace, rasismus l) Politika, občanská společnost sociologické pojetí moci, legalita, legálnost, Weberův pojem panství, typy státního zřízení, demokracie a její formy, občanská společnost, třetí sektor, veřejnost m) Výchova, školství životní etapy, přístup ke vzdělání, školství a sociální nerovnost, školské systémy, problematika skrytého kurikula, profese učitele
- Literatura
- J. Buriánek: Sociologie, Fortuna, Praha 2003
- R. Havlík: Úvod do sociologie, Karolinum, Praha 1997
- A. Giddens: Sociologie, Argo, Praha 1999
- J. Keller: Úvod do sociologie, SLON, Praha 2004
- Metody hodnocení
- Požadavky pro zápočet: odevzdat resumé jednoho ze zadaných textů (max. 1NS = 1800 úhozů) 1. text: Keller, J.: Stát, který rozbil svůj základ, in: Nedomyšlená společnost. Doplněk, 1992. 2. text: Bauman, Z.: Turisté a tuláci, in: Globalizace. Mladá Fronta, 2000. 3. text: Spousta, J.: České církve očima sociologických výzkumů, in: Náboženství v době společenských změn. Masarykova univerzita, 1999. odevzdání vybraného textu: do 26.11.2007 Ke zkoušce: písemná práce na zadané téma – rozsah cca 3-5 NS ústní zkouška spojená s obhajobou písemné práce Témata písemných prací: V písemné práci si studenti vyberou a zpracují jedno za zvolených témat: 1. Z. Bauman: Globalizace. Důsledky pro člověka Popište nejdůležitější důsledky globalizace podle Baumana a zkuste s nimi polemizovat. 2. G. Ritzer: McDonaldizace společnosti Shrňte stručně Ritzerovu tezi o postupující McDonaldizaci společnosti, aplikujte ji na vlastních příkladech a zkuste najít protiargumenty. 3. J. Keller: Soumrak sociálního státu Jak vidí Keller buoducnost sociálního státu a jaké vlivy na sociální stát považuje za podstatné? 4. T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dlěnické rodině. Popište Katrňákovu tezi o tom, proč jsou šance dětí ze vzdělaných rodin o tolik větší než šance dětí z rodin s nižším vzděláním a pokuste se s ní polemizovat. 5. E. Hauserová: Na koštěti se dá i lítat Jak popisuje Hauserová pozici českých žen ve srovnání se ženami ze západní Evropy? Pokuste se vystihnout autorčin přístup k feminismu a polemizovat s ním. 6. J. Mander: Čtyři důvody pro zrušení televize Vyberte si jeden z Manderových důvodů a polemizujte s ním. 7. E. Kohák: Průvodce po demokracii Co tvoří podle Koháka centrální prvky demokracie? Zkuste podle jeho tezí posoudit, nakolik je současná společnost demokratická.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2008/S1032