S1032 Sociologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2008
Rozsah
2/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Josef Bernard (přednášející)
Garance
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 13:45–17:05 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • a) Co je sociologie Sociologie jako specifický úhel pohledu na člověka a svět, sociologická imaginace, funkce sociologie pro sociální práci. Moderní společnost jako hlavní pole zájmu. b) Vývoj společnosti a kultury preliterární společnosti, tradiční společnost, pojem moderní, industriální, informační, postmoderní, riziková společnost. Problematika ekonomického růstu a ekologického ohrožení, globalizace a její souvislosti. d) Sociální struktura status, role, role set, konflikt rolí, skupiny (primární , sekundární, referenční), výzkum malých skupin, sociometrie, sociální instituce. Pojmy manifestní a latentní funkce, dysfunkce. f) Sociální stratifikace, nerovnost rozvrstvení společnosti a jeho různé formy, problém meritokracie, sociální mobilita, mobilitní kanály, formy kapitálu, chudoba a její měření, sociální inkluze a exkluze g) Sociální deviace normy, hodnoty, sociální kontrola, teorie deviantního jednání, nápravná zařízení h) Rodina a gender vývoj rodiny, její funkce a změny v moderní společnosti, netradiční formy soužití, rodičovství, vývojové fáze rodiny, rozvodovost, optika gender, genderové rozdíly a nerovnosti. i) Média vývoj, mediální komunikace, vliv médií, média a násilí, média a mládež, mediální kompetence, veřejné mínění, zpravodajství j) Náboženství náboženství jako sociální fenomén, vývoj, funkce náboženství, současná situace ve světě, sekularizace, sekty, analýza situace v ČR k) Národnost, menšina, integrace národnost, menšina, etnikum, interetnické vztahy, moderní migrační pohyby, asimilace, integrace, segregace, rasismus l) Politika, občanská společnost sociologické pojetí moci, legalita, legálnost, Weberův pojem panství, typy státního zřízení, demokracie a její formy, občanská společnost, třetí sektor, veřejnost m) Výchova, školství životní etapy, přístup ke vzdělání, školství a sociální nerovnost, školské systémy, problematika skrytého kurikula, profese učitele
Literatura
  • J. Buriánek: Sociologie, Fortuna, Praha 2003
  • R. Havlík: Úvod do sociologie, Karolinum, Praha 1997
  • A. Giddens: Sociologie, Argo, Praha 1999
  • J. Keller: Úvod do sociologie, SLON, Praha 2004
Metody hodnocení
Požadavky pro zápočet: odevzdat resumé jednoho ze zadaných textů (max. 1NS = 1800 úhozů) 1. text: Keller, J.: Stát, který rozbil svůj základ, in: Nedomyšlená společnost. Doplněk, 1992. 2. text: Bauman, Z.: Turisté a tuláci, in: Globalizace. Mladá Fronta, 2000. 3. text: Spousta, J.: České církve očima sociologických výzkumů, in: Náboženství v době společenských změn. Masarykova univerzita, 1999. odevzdání vybraného textu: do 26.11.2007 Ke zkoušce: písemná práce na zadané téma – rozsah cca 3-5 NS ústní zkouška spojená s obhajobou písemné práce Témata písemných prací: V písemné práci si studenti vyberou a zpracují jedno za zvolených témat: 1. Z. Bauman: Globalizace. Důsledky pro člověka Popište nejdůležitější důsledky globalizace podle Baumana a zkuste s nimi polemizovat. 2. G. Ritzer: McDonaldizace společnosti Shrňte stručně Ritzerovu tezi o postupující McDonaldizaci společnosti, aplikujte ji na vlastních příkladech a zkuste najít protiargumenty. 3. J. Keller: Soumrak sociálního státu Jak vidí Keller buoducnost sociálního státu a jaké vlivy na sociální stát považuje za podstatné? 4. T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dlěnické rodině. Popište Katrňákovu tezi o tom, proč jsou šance dětí ze vzdělaných rodin o tolik větší než šance dětí z rodin s nižším vzděláním a pokuste se s ní polemizovat. 5. E. Hauserová: Na koštěti se dá i lítat Jak popisuje Hauserová pozici českých žen ve srovnání se ženami ze západní Evropy? Pokuste se vystihnout autorčin přístup k feminismu a polemizovat s ním. 6. J. Mander: Čtyři důvody pro zrušení televize Vyberte si jeden z Manderových důvodů a polemizujte s ním. 7. E. Kohák: Průvodce po demokracii Co tvoří podle Koháka centrální prvky demokracie? Zkuste podle jeho tezí posoudit, nakolik je současná společnost demokratická.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016.