S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2013
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Eva Klípová (cvičící) - Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:00 5, kromě Po 2. 9. až Ne 15. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
- Předpoklady
- ( S101 Pedagogika || NOW( S101 Pedagogika )) && ( S1061 Zdraví a nemoc I. || NOW( S1061 Zdraví a nemoc I. ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům.
Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení;
-znát a umět použít základní diagnostické přístupy;
-znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu;
-znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu;
-orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením;
-znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami;
-znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy;
-podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze; -znát a respektovat práva osob s postižením;
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Zdraví a nemoc, Psychologie, Pedagogika. - Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti
- - předmět speciální pedagogiky, základní metody intervence, IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001);
- - základní pojmy, vývoj terminologie;
- - vývoj péče o osoby s postižením;
- - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze; - práva osob se zdravotním postižením a vyrovnání příležitostí, dokumenty (Standardní pravidla pro vyrovnání příležitostí osob s postižením (OSN 1993), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007), Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010-2014 (usnesení vlády ČR č. 253/2010); - vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami podle školského zákona 531/2004
- Mentální postižení
- - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení;
- - příčiny vzniku mentálního postižení;
- - život a výchova osob s mentálním postižením - Downův syndrom;
- - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení;
- - epilepsie;
- Tělesné postižení
- - příčiny vzniku tělesných vad;
- - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život;
- - dětská mozková obrna;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Logopedie a poruchy komunikace
- - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči;
- - jazyk a řeč, vývoj řeči;
- - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií;
- - systém logopedické péče;
- Postižení sluchu
- - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika;
- - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze;
- - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání;
- - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace;
- Postižení zraku
- - příčiny zrakových vad;
- - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Specifické poruchy učení
- - definice a základní charakteristika;
- - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte;
- - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora;
- - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání;
- - zásady nápravy specifických poruch učení;
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF:
zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru (v testu budou studenti uvádět i téma, cíl a základní tituly pro ročníkovou práci - viz níže)
zápočet letní semestr: ročníková práce z pedagogiky - možno zvolit téma z obecné, sociální i speciální pedagogiky, rozsah 8-12 normostran, odkazy na přímé i nepřímé citace, seznam zdrojů podle bibliografické normy, odevzdat do odevzdávárny nejpozději 30. dubna
zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry, student může skládat zkoušku až získání zápočtu (schválení práce)
Kombinované studium ETF:
zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením
zápočet: ročníková práce z pedagogických předmětů v rozsahu 8 - 12 stran zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce), zkoušku lze skládat až po obdržení zápočtu (schválení práce) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2012
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Eva Klípová (cvičící) - Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:00 5, kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Předpoklady
- ( S101 Pedagogika || NOW( S101 Pedagogika )) && ( S1061 Zdraví a nemoc I. || NOW( S1061 Zdraví a nemoc I. ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům.
Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení;
-znát a umět použít základní diagnostické přístupy;
-znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu;
-znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu;
-orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením;
-znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami;
-znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy;
-podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze; -znát a respektovat práva osob s postižením;
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Zdraví a nemoc, Psychologie, Pedagogika. - Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti
- - předmět speciální pedagogiky, základní metody intervence, IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001);
- - základní pojmy, vývoj terminologie;
- - vývoj péče o osoby s postižením;
- - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze; - práva osob se zdravotním postižením a vyrovnání příležitostí, dokumenty (Standardní pravidla pro vyrovnání příležitostí osob s postižením (OSN 1993), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007), Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010-2014 (usnesení vlády ČR č. 253/2010); - vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami podle školského zákona 531/2004
- Mentální postižení
- - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení;
- - příčiny vzniku mentálního postižení;
- - život a výchova osob s mentálním postižením - Downův syndrom;
- - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení;
- - epilepsie;
- Tělesné postižení
- - příčiny vzniku tělesných vad;
- - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život;
- - dětská mozková obrna;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Logopedie a poruchy komunikace
- - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči;
- - jazyk a řeč, vývoj řeči;
- - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií;
- - systém logopedické péče;
- Postižení sluchu
- - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika;
- - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze;
- - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání;
- - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace;
- Postižení zraku
- - příčiny zrakových vad;
- - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Specifické poruchy učení
- - definice a základní charakteristika;
- - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte;
- - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora;
- - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání;
- - zásady nápravy specifických poruch učení;
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF:
zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru (v testu budou studenti uvádět i téma, cíl a základní tituly pro ročníkovou práci - viz níže)
zápočet letní semestr: ročníková práce z pedagogiky - možno zvolit téma z obecné, sociální i speciální pedagogiky, rozsah 8-12 normostran, odkazy na přímé i nepřímé citace, seznam zdrojů podle bibliografické normy, odevzdat do odevzdávárny nejpozději 30. dubna
zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry, student může skládat zkoušku až získání zápočtu (schválení práce)
Kombinované studium ETF:
zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením
zápočet: ročníková práce z pedagogických předmětů v rozsahu 8 - 12 stran zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce), zkoušku lze skládat až po obdržení zápočtu (schválení práce) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2011
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Eva Klípová (cvičící) - Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:00 5, kromě Po 24. 10. až Čt 27. 10., kromě Pá 23. 12. až Po 2. 1.
- Předpoklady
- ( S101 Pedagogika || NOW( S101 Pedagogika )) && ( S1061 Zdraví a nemoc I. || NOW( S1061 Zdraví a nemoc I. ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům.
Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení;
-znát a umět použít základní diagnostické přístupy;
-znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu;
-znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu;
-orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením;
-znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami;
-znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy;
-podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze; -znát a respektovat práva osob s postižením;
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika. - Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti
- - předmět speciální pedagogiky, základní metody intervence, IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001);
- - základní pojmy, vývoj terminologie;
- - vývoj péče o osoby s postižením;
- - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze; - práva osob se zdravotním;
- Mentální postižení
- - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení;
- - příčiny vzniku mentálního postižení;
- - život a výchova osob s mentálním postižením - Downův syndrom;
- - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení;
- - epilepsie;
- Tělesné postižení
- - příčiny vzniku tělesných vad;
- - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život;
- - dětská mozková obrna;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Logopedie a poruchy komunikace
- - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči;
- - jazyk a řeč, vývoj řeči;
- - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií;
- - systém logopedické péče;
- Postižení sluchu
- - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika;
- - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze;
- - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání;
- - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace;
- Postižení zraku
- - příčiny zrakových vad;
- - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Specifické poruchy učení
- - definice a základní charakteristika;
- - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte;
- - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora;
- - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání;
- - zásady nápravy specifických poruch učení;
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF: zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2010
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:00 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika.
- Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky, základní metody speciální pedagogiky (reedukace, kompenzace, rehabilitace), IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán vytváření rovných příležitostí...(vláda ČR 2010), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a chrakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF: zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2009
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:05 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika.
- Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnosti a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a chrakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF: zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: písemná zkouška (viz okruhy ke zkoušce)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2008
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Čt 8:30–10:00 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika.
- Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnosti a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a chrakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF: zápočet zimní semestr: reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru zkouška letní semestr: ústní zkouška z látky za oba semestry Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: písemná zkouška (viz okruhy ke zkoušce) Studenti ETF, kteří předmět absolvovali na Jaboku: předmět bude uznán, pokud byl na Jaboku úspěšně složen (dle stupnice ETF) ve školním roce 2005/6, 2006/7 nebo 2007/8.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1021 Speciální pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2007
- Rozsah
- 2/0. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)