S1012 Pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2011
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 8:30–10:00 5, kromě St 20. 4. až Út 26. 4.
Předpoklady
(NOW( S1062 Biologie II. )) || ( S1062 Biologie II. ) && ( S1061 Biologie I. && S104 Obecná a vývojová psychologie && S1011 Pedagogika I. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět jednak poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky, jednak je výuka zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je tedy schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Při výuce se vychází od znalosti odborné terminologie ke konkrétním pedagogickým tématům jako je diagnostika jednotlivce i skupiny, základy obecné didaktiky, problematika vychovatele (výchovné styly, typologie učitele) a vztahu vychovatele a vychovávaného, pedagogické principy, složky výchovy (jejich cíle, metody a specifika). Předmět obsahuje i přehled alternativních pedagogických směrů a české výchovně vzdělávací soustavy v porovnání s některými zahraničními. Zápočet studenti získávají za vypracování ročníkové práce v rozsahu 8-10 stran. Jejím cílem je samostatně popsat a aplikovat do praxe některá teoretická témata dle vlastního výběru. Studenti se tak učí orientovat v odborné literatuře a samostatně argumentovat. Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi.
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání
  • Cíl výchovy
  • Pedagogická diagnostika
  • Vyučování a obecná pedagogická východiska
  • Pedagogické zásady
  • Osobnost vychovatele
  • Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika
  • Alternativní pedagogické směry
  • Odměny a tresty jako výchovné prostředky
  • Výchovně vzdělávací soustava v ČR, zákon č. 561 a 563/2004
Literatura
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: vlastním nákladem, 1994. ISBN 80-900035-8-3. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9. info
Metody hodnocení
Závěrečná zkouška formou písemného testu z látky obou semestrů. Podmínkou zápočtu je odevzdání ročníkové práce (rozsah 12 normostran) a její schválení učitelem. Práce musí být odevzdána nejpozději 30.4.2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, léto 2009, léto 2010.

S1012 Pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Martin Roth (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 1. 2. až St 21. 4. St 8:30–10:00 5, Pá 30. 4. až Pá 28. 5. Pá 10:15–11:45 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět jednak poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky, jednak je výuka zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je tedy schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Při výuce se vychází od znalosti odborné terminologie ke konkrétním pedagogickým tématům jako je diagnostika jednotlivce i skupiny, základy obecné didaktiky, problematika vychovatele (výchovné styly, typologie učitele) a vztahu vychovatele a vychovávaného, pedagogické principy, složky výchovy (jejich cíle, metody a specifika). Předmět obsahuje i přehled alternativních pedagogických směrů a české výchovně vzdělávací soustavy v porovnání s některými zahraničními. Zápočet studenti získávají za vypracování ročníkové práce v rozsahu 8-10 stran. Jejím cílem je samostatně popsat a aplikovat do praxe některá teoretická témata dle vlastního výběru. Studenti se tak učí orientovat v odborné literatuře a samostatně argumentovat. Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi.
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání
  • Cíl výchovy
  • Pedagogická diagnostika
  • Vyučování a obecná pedagogická východiska
  • Pedagogické zásady
  • Osobnost vychovatele
  • Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika
  • Alternativní pedagogické směry
  • Odměny a tresty jako výchovné prostředky
  • Výchovně vzdělávací soustava v ČR, zákon č. 561 a 563/2004
Literatura
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: vlastním nákladem, 1994. ISBN 80-900035-8-3. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9. info
Metody hodnocení
Závěrečná zkouška formou písemného testu z látky obou semestrů. Podmínkou zápočtu je odevzdání ročníkové práce (rozsah 12 normostran) a její schválení učitelem. Práce musí být odevzdána nejpozději 30.4.2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, léto 2009, léto 2011.

S1012 Pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 8:30–9:15 5, Út 9:20–10:05 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět jednak poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky, jednak je výuka zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je tedy schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Při výuce se vychází od znalosti odborné terminologie ke konkrétním pedagogickým tématům jako je diagnostika jednotlivce i skupiny, základy obecné didaktiky, problematika vychovatele (výchovné styly, typologie učitele) a vztahu vychovatele a vychovávaného, pedagogické principy, složky výchovy (jejich cíle, metody a specifika). Předmět obsahuje i přehled alternativních pedagogických směrů a české výchovně vzdělávací soustavy v porovnání s některými zahraničními. Zápočet studenti získávají za vypracování ročníkové práce v rozsahu 8-10 stran. Jejím cílem je samostatně popsat a aplikovat do praxe některá teoretická témata dle vlastního výběru. Studenti se tak učí orientovat v odborné literatuře a samostatně argumentovat. Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi.
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání
  • Cíl výchovy
  • Pedagogická diagnostika
  • Vyučování a obecná pedagogická východiska
  • Pedagogické zásady
  • Osobnost vychovatele
  • Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika
  • Alternativní pedagogické směry
  • Odměny a tresty jako výchovné prostředky
  • Výchovně vzdělávací soustava v ČR, zákon č. 561 a 563/2004
Literatura
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: vlastním nákladem, 1994. ISBN 80-900035-8-3. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9. info
Metody hodnocení
Závěrečná zkouška formou písemného testu z látky obou semestrů. Podmínkou zápočtu je odevzdání ročníkové práce (rozsah 12 normostran) a její schválení učitelem. Práce musí být odevzdána nejpozději 30.4.2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, léto 2010, léto 2011.

S1012 Pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2008
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011.

S1012 Pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2008
Rozsah
2/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 8:30–9:15 5, Út 9:20–10:05 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět jednak poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky, jednak je výuka zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je tedy schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Při výuce se vychází od znalosti odborné terminologie ke konkrétním pedagogickým tématům jako je diagnostika jednotlivce i skupiny, základy obecné didaktiky, problematika vychovatele (výchovné styly, typologie učitele) a vztahu vychovatele a vychovávaného, pedagogické principy, složky výchovy (jejich cíle, metody a specifika). Předmět obsahuje i přehled alternativních pedagogických směrů a české výchovně vzdělávací soustavy v porovnání s některými zahraničními. Zápočet studenti získávají za vypracování ročníkové práce v rozsahu 8-10 stran. Jejím cílem je samostatně popsat a aplikovat do praxe některá teoretická témata dle vlastního výběru. Studenti se tak učí orientovat v odborné literatuře a samostatně argumentovat. Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi.
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání
  • Cíl výchovy
  • Pedagogická diagnostika
  • Vyučování a obecná pedagogická východiska
  • Pedagogické zásady
  • Osobnost vychovatele
  • Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika
  • Alternativní pedagogické směry
  • Odměny a tresty jako výchovné prostředky
  • Výchovně vzdělávací soustava v ČR, zákon č. 561 a 563/2004
Literatura
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: vlastním nákladem, 1994. ISBN 80-900035-8-3. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9. info
Metody hodnocení
Závěrečná zkouška formou písemného testu z látky obou semestrů. Podmínkou zápočtu je odevzdání ročníkové práce (rozsah 12 normostran) a její schválení učitelem. Práce musí být odevzdána nejpozději 30.4.2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011.