P5101 Rozvoj poznávacích funkcí metodou R.Feuersteina I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 18. 9. až Pá 5. 1. Po 17:15–18:45 8, kromě Po 23. 10. až Pá 27. 10., kromě Po 25. 12. až Pá 29. 12.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/12, pouze zareg.: 10/12
Cíle předmětu
Cíle předmětu korespondují s cílem instrumentu Uspořádání bodů - naučit skutečným vztahům pomocí úkolů, které vyžadují vytváření obrazců s množstvím bodů - vzbuzovat vnitřní motivaci prostřednictvím úspěšného plnění stále náročnějších úkolů - umožňovat provádění mnoha kognitivních operací" rozlišování, oddělování, uspořádání omezováním myšlenkového pole, slovní vyjadřování myšlenkového pole, hypotetické myšlení, vytváření závěrů
Osnova
  • Metoda Feuersteinova instrumentálního obohacování pomocí konkrétních instrumentů pomáhá vědomě používat myšlenkové operace, omezovat impulzivitu při řešení problémů, hledat různá řešení, strategie při řešení problémů, sdílet zkušenosti, používat přesnou slovní zásobu. Učitel používá zkušenost zprostředkovaného učení, způsob práce, který studenti mohou přejmout pro sebe nebo svoje okolí. Pomocí přemostění si ukazujeme, jak každou (novou) konkrétní dovednost používáme ve vlastním životě. Postupovat budeme podle témat instrumentu Uspořádání bodů. https://www.cogito-centrum.cz/metody-naseho-uceni
Literatura
    doporučená literatura
  • FEUERSTEIN, Reuven; FALIK, Louis H.; FEUERSTEIN, Refael S. a BOHÁCS, Krisztina. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
  • FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014, 473 s. ISBN 978-80-246-2400-6. info
Výukové metody
skupinová práce
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je podmínkou pravidelná účast (max. 2 absence), jinak práce nemá smysl. Dále je potřeba plnit všechny průběžné úkoly.
Informace učitele
Třídní kniha:
  • 18 9 2023 - představení metody FIE, možnosti využití v praxi; práce s titulní stranou (více zdrojů informací, postup řešení úkolů, chvilka, logo)
  • 25 9 2023 - domácí úkol (řešení problémů, loga); pomyslné čáry - přemostění, uspořádání - význam slova
  • 2 10 2023 - domácí úkol (seskupování), s. 1, všeobecné názvosloví geometrických tvarů, vlastnosti čtverce a trojúhelníka, klíče k řešení úkolů, strategie řešení
  • 9 10 2023 - domácí úkol (klíče k řešení úkolů), s. 1 -dokončení, s. 1A, hypotetické myšlení
  • 16 10 2023 - domácí úkol (s. 1B), s. E-1, instrukce explicitní a implicitní, vyvozování zdroje chyb, práce s chybou, klíčová slova
  • 30 10 2023 - domácí úkol (hledání zdrojů chyb), s. 2: kdy se klíč jen jeví klíčem
  • 13 11 2023 - input-elaborace-output, s. E-2, práce s chybou
  • 27 11 2023 - domácí úkol (zkratky), kognitivní mapa, s. 3, všeobecné a dohodnuté označení, nové klíče
  • 4 12 2023 - s. 4 - asymetrický tvar, změna strategie, významy latinských a řeckých předložek; DÚ s. E-3
  • 11 12 2023 - s. 5 - pojmy konkávní, konvexní
  • 18 12 2023 - vnitřní a vnější klíče, příklady vnějších klíčů; s. 6, reflexe práce
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Přednostně pro studenty 1. ročníku, mohou se hlásit ale i studenti ročníků vyšších.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2023/P5101