Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1 - dne 7. 9. 2011
1. přednáška - Úvod do kurzu
Seznámení se s literaturou - typické studijní materiály, např.
- etika v kontextu soc.práce jako profese (např. Fischer, Milfait)
- etika v historickém kontextu (např. Aristotelés, Etika Nikomachova)
- etika jako filosofická disciplína (např. Thompson, Přehled etiky)
- etika jako učebnice (např. Anzenbacher, Úvod do etiky)
- etika v odborné časopisecké literatuře (např. Sociální práce/Sociální práca, Refelxe - filosofický časopis)
- etika na internetových stránkách (pozor na blogy a wiki... - je třeba se držet ověřitelných zdrojů - int.časopisy a pod.)
- etika pro začátečníky (např. Robinson, Garrat, Etika)
- etika v zahraniční literatuře (např.Banks, Ethics and Values in Social Work)
Východiska výuky inovovaného kurzu
- důraz na praxi jako východisko i jako cíl
- patrné výstupy z učení jako stálý průvodce výukou (znalosti a dovednosti)
- refelxe hodnot, jež jsou spojeny se studiem eticky zajímavých témat
- důraz na pochopení a uvědomění si role profese
- důraz na obecnou (filosofickou) reflexi jednání (tj. praxe)
- využití odborných praxí - je třeba sledovat vybranou etickou dimenzi absolvovaných praxí
- důsledné průběžné a závěrečné hodnocení a reflexe výstupů z učení
Příklady návrhů očekávaných výstupů z učení - k dalšímu posouzení
znalosti
co je dobro pro konkrétního člověka
znalost vlastních předsudků
podstatné legislativy mající vztah k etice soc.práce
vztahu mezi právem a etikou
etický rozměr lidských práv
znát situace možného výskytu negativních projevů moci v práci s klientem
znát hodnoty, které mají mravní význam
znát možné způsoby jejich komunikace
UVEĎTE DALŠÍ PŘÍKLADY ZNALOSTI, KTERÉ POVAŽUJETE Z POHLEDU ETIKY ZA CENNÉ PRO PRAXI - lze odevzdat písemně před přednáškou
dovednosti
schopnost reflektovat vlastní předsudky a pracovat s nimi
orientuje se v aktuálních eticky problematických tématech doby
spojit právní a etický nárok
rozlišit případy vhodné a nevhodné intervence
rozlišit situace, kdy lze předávat mravní hodnoty druhým
UVEĎTE DALŠÍ PŘÍKLADY DOVEDNOSTÍ, KTERÉ POVAŽUJETE Z POHLEDU ETIKY ZA CENNÉ PRO PRAXI - lze odevzdat písemně před přednáškou
K úvaze a zamyšelní
Připravte si případ, který považujete z etického hlediska nějak nejasný (z praxe i ze života) a chtěli ho řešit - neodevzdávat
Týden 2 - dne 14. 9. 2011
2. přednáška
Mapa etiky pro sociální práci a obsah kurzu
Téma 1 - Co je etika
Mapa etiky pro sociální práci
Cílem je ukázat výběr z témat, která jsou charakteristická pro etiku v sociální práci. Důraz se klade na východisko – tj. praxe, přechod k obecné etice – tj. filosofická etika a návrat k praxi – tj. obohacení praxe teorií. Důraz je kladen na jasnou formulaci etického problému/dilematu (viz později).
Obsah kurzu - tematické okruhy
- Co je etika (obor a mezioborové souvislosti)
- Vybraná slova - pojmy z etiky („fundamentální“ etika)
- Zdroje mravního vědění z pohledu různých oborů
- Psychologie (např.psychologie mravního vývoje, …)
- Legislativa (etika a právo)
- Lidskoprávní přístup (etika a lidská práva)
- Medicína (medicínská etika)
- Náboženství (náboženská etika)
- Filosofie (základy a povaha mravního vědění)
- … ale patří sem i např. Sociální práce – viz níže!
- Etické teorie (Normativní etika, popř. jiné …)
- Aristotelés - blaženost
- Utilitarismus, Hédonismus, Egoismus …
- Přirozený zákon
- Kantova teorie
- Teorie spravedlnosti
- Aristotelés – ctnosti
- Etika péče
- … a další
- Etika a hodnoty
- Profese obecně, profesní etika a etické kodexy
- Etika sociální práce (zdroje mravního vědění a uvažování), etický kodex SP, specifická témata
- Způsoby řešení etických dilemat v soc.práci – resumé a opakování
Téma 1. Co je etika
Proč potřebujeme znát a uvažovat o tom, co etika je?
Slovo „etika“ – tento výraz lze považovat za „hutný“, čímž se myslí, že je hodnotově nabitý. Jeho nepochopení udělat velkou „neplechu“. Má svůj význam ve výchově i hodnocení činů jednání, a hodnocení se může dotknout osoby člověka. Může uschopnit stejně tak jako znetvořit člověka (viz film Smradi).
2. Metoda postupu – budeme zkoumat etiku z pohledu definic, z toho, co se ptá a jak na tyto otázky odpovídá, z toho, co předpokládá či jaký vztah má k jiným disciplínám.
Příklady několika definic – nabízí postřehy na téma co je/není etika (Anzenbacher, Thompson, Hodovský, Brázda)
Pojmy z definic:
Individuální a sociální etika, Předporozumění, Cítění, Normy a povaha norem (viz později ), Legitimizace, Legalizace, Obecno, Zdůvodnění, Rozlišení dobra a zla, Morálka – etika – mravnost, Správný – Dobrý, „Máme“ tak jednat (Kant tvrdí, že ze slova „můžeme“ vyplývá „máme“).
Více viz prezentace „Co je etika“
Literatura ke studiu: zejména Fischer ESP.
Práce s texty: - odevzdat před přednáškou
Platón (téma spravedlnost)
Námět na otázku: Spravedlnost má pro Platóna svůj význam. Lze z toho, jak o ní hovoří, usoudit na to, za co považuje etiku?
Aristotelés I.,8-12.
Námět na otázku: Jak může přispět k charakteristice toho, co je etika, Aristotelův pojem blaženosti nebo jeho slova o rozdělení dober?
Kierkegaard, Bázeň a chvění.
Námět na otázku: V čem spočívá problém Kierkegaarda s etikou?
Kant, Základy metafyziky mravů., předmluva.
Námět na otázku: Tušíte, co Kant sleduje svým vymezováním etiky od jiných věd a jakou povahu ji přisuzuje?
Úkoly – kontrolní výstupy: - neodevzdávat
Vysvětlete dvě libovolné definice etiky a poukažte na jejich vzájemný rozdíl.
Představte některé historicky zajímavé pojetí etiky a poukažte, jak se liší od některého současného pojetí (Vašeho osobního).
Vystihněte pro etiku podstatný prvek z ukázky filmu "Smradi" a představte ho v kontextu některé definice etiky nebo některého pojetí etiky z prostudovaných textů.
Pozn.: Zelené úkoly lze považovat za projevy výzvy k aktivní účasti na přednáškách. Jejich písemné vypracování bude možno uplatnit pro posouzení k bodovému zisku.
Týden 3 - dne 21. 9. 2011
3. přednáška
Téma 1 - Co je etika
Pokračování v tématu - viz prezentace.
Důraz je kladen na rozlišení etiky a morálky
Je třeba vystihnout základní předpoklady etikcky významného činu..
Týden 5 - dne 5. 10. 2011
4. přednáška
Téma 2 - Fundamentální etika - eticky významná slova
Klíčovým slovem v etice je dobro, popř. správnost.
Proč má mravní dobro větší význam než jiná dobra?
Hlavní studijní literatura k tématům - Anzenbacher, úvod do etiky.
Fischer, Milfait - Etika pro sociální práci (úvod).
Týden 6 - praxe - není přednáška
V rámci praxe je nutno využít čas k hledání etického problému či dilematu, k jeho formulaci jako podklad pro portfolie ke zkoušce.
Týden 7 - dne 19. 10. 2011
5. přednáška
Téma 2 - Fundamentální etika - eticky významná slova
Dokonční tématu :
studijní literatura viz výše.
Důraz kladen na
pochopení pojmu svědomí, rozdíl mezi mravním (etickýcm) a morálním, ctnost, povinnost, povaha a příklad mravní chyby.
Je vražda vždy mravně nepřijatelná?
Jak se liší vražda od zabití a od popravy, čo od smrti ve válce?
Úkol: odpovědět si na otázku:"Jak vím, že to a to (specifikujte) je dobré nebo správné jednání." (bez dotace, není třeba písemně)-
Úkol: Projít etický kodex soc.pracovníka, vybrat njeméně 3 eticky citlivé termíny a s pomocí vztahu k přednášce a odborné literatuře jedno z nich zpracovat. (max dotace 2 body, do odevzdávárny, do 26.10.10.00)
Týden 8 - prázdniny
Týden 9 - přednáška dne 2. 11. 2011
6. přednáška
Téma 3 - Zdroje mravního vědění z pohledu různých oborů
Mravní vědění z pohledu (vývojové) psychologie
Cílem je se seznámit s možnou odpovědí na otázku odkud člověk (dítě, dospělý, já, klient atd.) ví, že je eticky správné, či dobré například mluvit pravdu, nebo nepropít sociální dávku, či neukrást sociálnímu pracovníku mobil z jeho stolu?
Dále postihnout - jak se bude lišit odpověď na tyto otázky z pohledu jiných oborů.
Vystihnout, v jakém specifickém smyslu na tuto otázku odpovídá psychologie, a jak naopak psychologický přístup tuto otázku řešit nemůže.
Legislativa (etika a právo)
Zde je nutné se zamyslet nad východiskem pro tvorbu zákonů. Legislativa je výsledkem snahy u ukotvení vybraných zásad jednání, které společnost považuje za tak závažné, že chce jejich dodržování vyžadovat pod pohrůžkou sankcí. Řada těchto zásad je etické povahy. Lze říci, že legislativa je do určité míry kodifikovaný étos společnosti. Avšak ne každá etický významaná úvaha je součástí legislativy,. Dále i například zákonem stanovený etický soud, že krádež je trestná, je ještě třeba podrobnit interpretaci (tzn.právnímu výkladu), než je aplikován na konkrétní příklad a na jeho základě je pak někdo za krádež odsouzen (viz např. Heinzovo dilema - Kohlberg). Platí tedy, že mravní vědění lze opřít o legislativu - že legislativa je zdrojem mravního vědění, avšak do určité míry, neboť i ustanovení zákonů je třeba ještě posuzovat z etického hlediska. Může se stát, že některé ustanovení zákona, apliované na konkrétní příklad, nemusí být eticky správné. Je proto třeba hledat i jiné zdroje mravních norem, než je legislativa.
Lidskoprávní přístup (etika a lidská práva)
viz. Učebnice Etika pro sociální práci (Fischer, Milfait)
Medicína (medicínská etika)
Zdrojem mravních norem je východisko, které odpovídá cílům lékařské profese - tedy obnova zdraví člověka. Je tedy závislá i na definici zdraví člověka (např. dle WHO - Světové zdravotní organizace) a na způsobech, kterými je lze s pomocí lékařské vědy pomáhat u člověka udržovat.
Náboženství (náboženská etika)
Příklady zdrojů mravních norem:
Bible, Korán či jiné posvátné či klíčové texty; učitelské úřady konkrétních církví, teologická literatura vydávaná církvemi a nábož. společnostmi, ústní a životní tradice, předávaná společnostmi. Náboženská zkušenost (může být individuální). Zde však je vždy třeba zvážit, nakolik jsou mravní normy, získané z náboženského zdroje, obecně přijatelné a vymahatelné. Jako kritérium správnosti norem je proto třeba zapojit i jiné zdroje mravnhé vědění, zohlednit širší kontext pro jejich posouzení (např. zapojit společenskou diskusi, konfrontovat konkrétní mravní normy s historickou zkušeností, s odbornými grémii atd.) . Existují zde však paradoxní případy, kdy individuální náboženská zkušenost a etická výzva, která z ní vyplývá, je těžko v širším kontextu přijatelná (např. životy svatých, mučedníků, atd.). Srov., např. příběh Abraháma a Izáka (S.Kierkegaard Bázeň a chvění )
Sociální práce
např. Etický kodex, legislativa, vzdělávací systém, zkušenost z praxí a "napodobování", příklady dobré praxe, založené na přijatelných řešeních etických dilemat, vůbec i pojetí profese sociální práce sebou nese hodnoty a praktiky, které jsou i z hlediska etiky inspirativní (např. snaha o uschonění klienta, o jeho nezávislost na službě, o nejlepší zájem dítěte... Nejedná se však (resp. nemělo by se jednat) o poslední zdroje mravních norem.
Filosofie (základy a povaha mravního vědění)
viz. další přednáška
Týden 10 - praxe - není přednáška
Týden 11 - přednáška dne 16. 11. 2011
7. přednáška
Téma 3 - Zdroje mravního vědění z pohledu různých oborů
Opakování - konkrétní příklady různých oblastí, které mohou sloužit jako zdroje mravního vědění.
Kasuistika - matka trpící schizofrenií a role pracovnice OSPODu ve věci zajištění odpovídající péče o dítě. Lze dítě udržet v péči matky?
Na přednášce - pro účastníky přednášky - byl zadán konkrétní úkol k vypracování a bodovému hodnocen - termín do 21.11.í
Filosofie (základy a povaha mravního vědění)
Zde je otázka postavena v závislosti na tom, jak chápeme filosofii.
Je-li filosofie nositelem konkrétních (mravních ) hodnot, pak lze přímo i z těchoto hodnot ve filosofii čerpat inspiraci pro naše mravní vědění.
V tom pojetí lze například chápat filosofii jako zdroj mravních norme s ohledem na vztah k pravdivosti (je filosofie myslitelná bez toho, že by nárokovala, že "ctí pravdu"?). Lze filosofii chápat jako vědu nemající vztah k (životní) moudrosti? V tomto smyslu je filosofie také zdrojem klíčových mravních norem- vztah k pravdě a vztah k smysluplnému k dobru směřujícímu životu.
Pokud filosofii chápene jen instrumentálně, jako nástroj pro zajištění správného uvažování (kriticky zaměřeného), bez jakýchkoliv hodnot, filosofie zůstává pouze pomocnou vědou umožňující hlubší pochopení povahy zdrojů mravního vědění, což je i tak pro etiku přínosem.
Zde rozlišujem některé typické způsoby, jakými lze k etice jako způsobu pohledu na hodnocení správnosti jednání vůbec přistupovat. Etika, která se takto nad etikou zamýšlí, se nazývá "metaetika".
Více o způsobech pochopení etiky jako takové, o povaze našich etických soudů (např. zda jsou kognitivní nebo ne) v prezentaci.
Ukol k bodovému hodnocení: Zvolte jednoduché etické dilema (buď to nebo ono je eticky správné)
poukažte, na východisko, ze kterého vycházíte když se domníváte, že se jedná o eticky správné nebo nesprávné řešení. - termín do 21.11.
Téma 4 - Etické teorie
Zadán námět k zamyšlní jako příprava pro přednáški - promyselt důvod pro Vaše rozhodnutí zda zavřít fungující sociální službu a nahradit novou, či zda požadavek na její zavření zamítnout. Viz prezentace etické teorie. (nejde o úkol k bodovému hodnocení - nepatří do odevzdávárny)
Týden 12 - změna -přednáška je v pondělí 10.15 místo středy; záp.test (předtermín) dne 21. 11. 2011
8. přednáška
Téma 4 - Etické teorie - pokračování
Z mnoha zajímavých způsobů, jakými si myslitelé i "běžní" lidé zdůvodňovali, proč to či ono jednání je eticky správné, proč je dobré a proč jiné je špatné či nesprávné, lze vybrat jen některé. Shrneme podstatné linie jejich úvah. Je třeba dohledat podrobnosti ve studijních textech, zejména FIscher. Milfait Etika pro soc.práci - kap. Etické teorie. Dále Thompson Přehled etiky, Fischer - Úvod do filosofie pro pomáhající profese, kap.Etika (M.Vacura) a další.
- Aristotelés - blaženost: eticky správné jednání je takové, které je spojeno s naplňováním ideálu blaženosti ideálního člověka, ve smylsu eu-daimonia (dobrého ducha racionálního člověka)
- Utilitarismus, Hédonismus, Egoismus …- konsekvenciální teorie, zaměřené na následek jednání, z něhož lze odovodit dle příslušných postupů, zda je jednání spirávné či ne.
- Přirozený zákon - stoicky a Aristotelsky založená teorie, která má vliv i v křesťanství (zejména dle T.Akvinského). Předpokládá, že nějak známe, co je lidská přirozenost (ve smyslu "povaha věci"). Jednání, které s touto přirozeností je v souladu, je eticky správné.
- Kantova teorie - základem etiky he zákon (slovo "základem" zde není náhodou. Kant řeší pouze zcela primární podklady pro etické uvažovaání, kterými je lidská racionalita, s níž je nutně spjata svoboda. Etické jednání je tedy nutně spjato se svobodou a všeobecností a nutností. Jakýkoliv jiný motiv, než svobodné (a tedy na smyslovosti nezávisle rozhodnuté jednání - jednání, které rozhodneme naším vlastním rozumem (tedy praktickým rozumem), je eticky správné. Lze toho dosáhnout tím, že se řídíme mravním zákonem, který Kant předpokládá a vyslvětluje. Konkrétními případy formulací tohoto zákona je "kategorický imperativ" a tzv."formule lidskosti".
- Aristotelés – ctnosti. Kromě ideálu blaženosti jako zdroje pro rozpoznání eticky správných řešení je jiným ideálem lidská schopnost formovat svůj charakter, své vlastnosti, napodobováním jednání vzorných - tedy ctnostných - lidí. Eticky správné jednání pak je to, které by učinil ctnostný člověk.
- Etika péče - C.Gilliganová, žačka Kohlberga, usuzuje, že spíše ženské myšlení má tendenci přijímat, opečovat, zahrnout, intuitivně vidět celek i následek v konkrétním jednání. Naopak racionální muži svými kalkulacemi, požadavkem na spravedlnost atd. vylučují. Prvně uvedené jednání je chápáno jako eticky správné protože odpovídá zůsobu uvažování zejména žen - nevyloučit, ale pomoci, zahrnout doruhé do pozitivních řešení.
Poznámky k testu
Mezisemestrání test je nepovinný. Lze ho chápat jako možnost absolvovat zápočtový test již během semestru a tím si ulehčit nároky na závěr semestru. Cituji ze sylabu kurzu pro prezenční formu studia:
"Povinné požadavky pro úspěšné zakončení kurzu: Zápočtový test (min.10 - 20 b.) – možnost napsat již během semestru. Zkouškový pohovor (0-2 otázky, max.20 b.). Portfolio (volitelné a povinné části)."
Pokud student splní požadovaný počet bodů, může jít na konci semestru rovnou ke zkoušce. Pokud student nedosáne 10-ti bodů, musí psát test standardní test v zápočtovém týdnu. V případě odůvodněné neúčasti bude možno psát test ještě náhradních termínech během zkouškového období.
Týden 13 - změna -přednáška je v pondělí 10.15 místo středy, dne 28. 11. 2011
9. přednáška
Pokračování etických teorií.
Dbejme na to, že etické teorie nejsou teoriemi jednání, ale teoriemi posuzování (uvažování, argumentování) ve prospěch konkrétní hypotézy zůvodnění eticky
správného jednání.
Vždy se týkají konkrétního jednání, kasuistiky, kde se již předpokládá, že známe konkrétní principy, zásady či hodnoty a že je osobně uznáváme.
Etické teorie pak řeší způsoby, jakými tyto naše obecné principy aplikujeme, přenášíme, na konkrétní eticky problematické situace.
Viz. např. civičení o odůvodnění, zda zavřít či nezavřít sociální službu (středisko) v "Zapadákově".
Týden 14 - praxe - není přednáška 7. 12. 2011
Doporučuji znovu prostudovat již dříve zpracovávaná etická dilemata a problémy.
Zaměřte se na způsoby, jakými nad vašimi etickými problémy uvažujete.
Zaměřte se na prostředí, ve kterém problémy řešíte - prostředí konkrétních profesních rolí.
Pokuste se zužovat vaše přístupy k daným problémům; vybrat si jen určitý aspekt celé "hrsti" nejasností, a tím se zabývat. Pro něj hledat zdůvodnění způsobem, který vám umožní, aby ho pochopili jako správné uvažování i ti, kteří ve vaší situaci nebyli.
Týden 15 - dne 14. 12. 2011
10. přednáška
Téma 5 - Etika a hodnoty
Studijní materiály - učebnice Fischer, Milfait Etika pro sociální práci - kapitola Hodnoty. Dále speciální publikace N.Hartmann - Struktura etického fenoménu (náročné).
Hodnoty a věda o nich, axiologie, nejsou běžně v povědomí našeho uvažování. V životě však harají podstatnou roli.
Různé způsoby rozlišování hodnot
Rozlišme: užitnou hodnotu, estetickou hodnotu a mravní hodnotu (bývá považována za nejvyšší - neboť je "hodnotou o sobě", tzn, není vázána na jiné hodnoty proto, aby byla ceněna).
Hierarchie hodnot , původ hodnot
Původ hodoty umožní lépe odlišit i prioritu, kterou dané hodnotě přikládáme.
Roviny / Systémy hodnot
Přiřadit hodnotě správnou (skutečnosti odpovídající) prioritu nám pomůže, když známe, do jaké oblasti či systému, roivny, daná hodnota zapadá. Např. hodnoty zaměřené obecně "na dítě", hodnoty "osobní"(zaměřené na mě a mé zájmy), hodnoty, společenské...
Profesní hodnoty
Jsou klíčové pro aplikovanou etiku do sociální práce či jiné profese.
Tato profesní rovina hodnot mívá často na první pohled konkfliktní priprity oproti osobním hodnotám.
Mnoho etických problémů v práci má původ v odlišném zájmu pracovníka (osobní hodnoty) a profese (profesní hodnoty).
Právě etika hodnot je vhodným nástrojem k vyjasnění a příp. i k vyřešení případných konfliktů.
Týden 16 - dne 21. 12. 2011
11. přednáška
Téma 6 - Profese, profesní hodnoty, etický kodex soc.pracovníka ČR, mezinárodní et.kodex soc.práce.
Studijní materiály - učebnice Fischer, Milfait Etika pro sociální práci - kapitola Profese a profesní a etické kodexy. (Nečasová).
Rozlišme profesi od práce
Práce a profese není totéž.
Profesionální, profesní.
Profesionál, dobrovolník.
Hlavní parametry profese
Např. vzdělání, tradice, legislativa, odborná metodika, profesní kodexy, etické kodexy.
Etický kodex soc.pracovníka ČR a mezinárodní.
Odlišnosti - pečovatelský vztah k vlastní osobě.
Různá hodnotová východiska (spravedlnost, užitek, povinnost...).
Jaká je vlastně povaha a poslání kodexu? Je totéž co je zákon, předpis?
Úkol (platí pouze pro studenty na přednášce - bez stanovené bodové dotace a termínu)
1)jakýkoliv náznak místa nebo zdroje, ze kterého pisatelé kodexu odvozují základní mravní normu
2)najít jakýkoliv náznak, způsobu uvažování, jaký asi zdůvodníme důvod konkrétního řešení etického problému.
Týden 17 - prázdniny 28. 12. 2011
Týden 18 -závěr.poznámky,dotazy, ind.konzultace nebo záp.test 4. 1. 2012
12. přednáška
Téma 7 - Příklady aplikace obecné a profesní etiky.
Studijní materiály - učebnice Fischer, Milfait Etika pro sociální práci - kapitola např. Humanitární pomoc, Etické aspekty psachoterapie.
Vybrané problémy z aplikované etiky - Mel Thompson Přehled etiky.
Otázky - např.týkající se smrti, zabití a euitanázie.
Otázky - např. týkající se baby-boxů.
Potřeba rozlišit profesní a osobní kontext - příklad přijímání darů od klientů v domově pro seniory.
viz prezentace
Téma 8 - Shrnutí etiky pro sociální práci.
Rozlišme východisko obecně etické a profesní.
Vystihněme předpoklady komeptencí v obou těchto východiscích a pokusme se je společně propojit nad konkrétním dilematem.
Rpzlišme etické dilema a etický problém.
viz prezentace
Organizační poznámky k závěru semestru a zkoušce
Zápočtový test lze psát ve vypsaných termínech. Omlouvám se, že jsem nedopatřením neumožnil psát zápočtový test v termínu poslední přednášky. Těm, kterých se to dotklo, se pokusím vyjít vstříct náhradním termínem (nelze-li využít vypsané termíny).
Požadované materiály ke zkoušce (portfolio) musí být v odevzdávárně týden před zkouškou. V opačném případě může být zkouška pojata pouze jako konzultace. Bodový zisk bude připsán za každou takto odevzdanou práci odevzdanou do tohoto termínu.
Zpětnou vazbu cetou poznámkového bloku mohu poskytnout pouze pracem, které se v odevzdávárně objeví nejpozději do pátku 6.1.2012 včetně.
Každý student je vítán přijít konzultaci. Ve zkouškovém období pouze po dohodě a nebo v termínech vypsaných zkušebních termínů.
Upozorňuji, že další zkušební termíny vypsány být nemohou než až jako opravné na začátku letního semestru. Dle možností sledujte kapacitu vypsaných termínů, která může být v některých případech navýšena.
Se studenty, kteří vyčerpaly možnosti záskání potřebných bodů v semestru (min 30 před zkouškou) k úspěšnému ukončení kurzu (min 50 včetně ústníh pohovoru) budou, dle sdělení na začátku semestru, mít možnost řešit tento nedostatek individuálním způsobem na základě výsledků ústního pohovoru (dodatečná práce, test a pod.)
Ústni pohovor se bude stadnardně týkat reflexe nad odevzdanými pracemi, testy a aktivitou na přednáškách, a dále dle potřeby 1- 2 ma otázkami na konrétní téma.
U pohovoru se předpokládá, že v čase daném pro pohovor student prokáže
- celkovou znalost všech probíraných témat (viz sylabus) a prozumění jejcih smyslu a možnostech užití v praxi (je třeba využít další literaturu (dopručenu ke studiu nebo jinou) pro doplnění potřebných znalostí a nutného porozumění)
- především znalost vztahu etiky a morálky, profesního kontextu, hodnot a způsobů uvažování typických pro etiku v sociální práci, místa kodexu a jiných právních a lidskoprávních dokumentů v etické úvaze
- porozumění osobí a profesní dimenzi etických dilemat a snaze o jejich propojení
Případné dotazy prosím směřujte do konzultačníh hodin ve dnech vyspaných termínů před či po zkušebních časech, či po dohodě emailem.
Děkuji všem studentům za pozornost a spolupráci na přednáškácch, omlouvám se za případná organizační pochybení, a přeji hodně úspěchů při zkouškách i v jiných předmětech.