T223 Etika pro sociální práci 2010/11

Týden 16

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2010/T223/um/Profesni_etika_a_kodex_Fischer.ppt
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2010/T223/um/Hodnoty_v_napeti_socialni_prace_-_2010.ppt
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2010/T223/um/Eticke_problemy_vzor.ppt

16. TÝDEN  - 20.12. 2010

A: Téma HODNOTY

B. Téma PROFESE A PROFESIONALISMUS

C: Konkrétní etická dilemata

 

 

A. HODNOTY

Symslem krátkého exkurzu do "Axiologie" - filosofické vědy o hodnotách, nebo "Hodnotové etiky" je poukázat na to, že způsoby našeho uvažování jsou vedeny způsobem posuzování a priorizace hodnot.

K tomu je zapotřebí vystihnout definici hodnoty  a zásadně rozvážit, jaký má vztah hodnota věci, člověka, jednání k motivaci pro naše jednání (viz definice v przentaci). Zda totiž musíme nutně jednat ve snaze dosáhnout určité prioritní hodnoty (např.blaha dítěte), či  ne, tedy že lze jednat i jinak než jak by napovídala největší hodnota.

Dále zvažme systémy hodnot  - tedy určité dlouhodobé celky, ve kterých se s hodnotami setkáváme. Zde je třeba rozlsšit především osobní hodnoty, společenské hodnoty a profesní hodnoty, dále právní hodnoty.

Smysl etiky pro sociální práci je m.j. i vymezit, jak se profesní hodnoty mohou lišit od osobních hodnot a řešit případná napětí mezi nimi.

Dále viz prezentace

 

B: PROFESE A PROFESIONALISMUS

Smyslem je ukázat, že profese je na jednu stranu určitou zátěží pro člověka, který vykonává určité povolání - že totiž v něčem omezuje , zároveň je i v něčem uschopněnín - že totiž umožňuje jednat způsobem, který by člověk i v nejlepší snaze např. pomoci druhému nemohl vykonat (např. lékař sám za sebe neléčí svými schopnostmi, ale i svým postavením jako lékaře).

Naším úkolem je vystihnout podmínky, které vznikají tím, že jsme profesionálové, pracující v určité organizaci, pro řešení etických dilemat. Řada případů je zásadně odlišná, dějí li se v profesním kontextu a v kontextu soukormém, osobním.

 

C. ETICKÁ DILEMATA

Zde je třeba co nejvíce zúžit problém, vycházející z určité kasuistiky a dovést ho do dilematu (zda dané řešení je nebo neí správné), či ponechat ve formě problému (jaké řešení je eticky správné?). Vždy je třeba rozlišit profesní rovinu a osobní rovinu problému a zdůvodnit, jak se tyto - případně další - roviny problému spolu vypořádají tak, aby v daném případě (nikoliv dlouhodobě) mohl mít profesní zájem prioritu.

LIteratura:

viz prezentace

dále Fischer Milfait "Etika pro sociální práci", zejména kapitoly Fischer, Nečasová.

Sociální práce/Sociálna práce, 3/2010 - článek od R. Janebové (etická dilemata tákající se mlčenlivosti)