V originále
Studie Příspěvky Josefa Zvěřiny a Oto Mádra k rozvoji teologie jako teologie výchovy předkládá postupně biografii Josefa Zvěřiny a jeho příspěvky k teologii, která je buď výchovou, nebo teologií není. Poté je věnována pozornost biografii Oto Mádra a opět jeho příspěvkům k teologii výchovy. Následně je promýšleno, jak tito někdejší spolupracovníci, přestože byli velmi odlišní, dokázali společně rozvíjet živou teologii, teologii agapé. Z podnětů, které přinesli ve své době a které se snažili předávat svým žákům či čtenářům slovem, ale také svým životem, je promýšleno i možné dnešní směřování teologie výchovy, která může čerpat z této jedinečné zkušenosti české školy teologie. Dále je zpracována bibliografie Josefa Zvěřiny a Oto Mádra, z níž rovněž vysvítá, jakým způsobem se oba zasadili za rozvoj teologie výchovy. Nešlo u žádného z nich o kabinetní teologii, ale o teologii otevřenou, která pečuje o nové možnosti života, která je příspěvkem k živé teologii, která je výchovou, nebo vůbec teologií není. Studie vznikla z podnětu promyslet více příspěvky k české teologii výchovy. Proto mohou být Příspěvky Josefa Zvěřiny a Oto Mádra k rozvoji teologie jako teologie výchovy viděny jako doplnění či volné navázání na publikaci Svoboda z dialogu. Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy (Svobodová, Zuzana. 2022. Svoboda z dialogu. Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. Studie Národohospodářského ústavu Josefa Hlávky 7/2022. Praha: Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových).
Česky
Studie Příspěvky Josefa Zvěřiny a Oto Mádra k rozvoji teologie jako teologie výchovy předkládá postupně biografii Josefa Zvěřiny a jeho příspěvky k teologii, která je buď výchovou, nebo teologií není. Poté je věnována pozornost biografii Oto Mádra a opět jeho příspěvkům k teologii výchovy. Následně je promýšleno, jak tito někdejší spolupracovníci, přestože byli velmi odlišní, dokázali společně rozvíjet živou teologii, teologii agapé. Z podnětů, které přinesli ve své době a které se snažili předávat svým žákům či čtenářům slovem, ale také svým životem, je promýšleno i možné dnešní směřování teologie výchovy, která může čerpat z této jedinečné zkušenosti české školy teologie. Dále je zpracována bibliografie Josefa Zvěřiny a Oto Mádra, z níž rovněž vysvítá, jakým způsobem se oba zasadili za rozvoj teologie výchovy. Nešlo u žádného z nich o kabinetní teologii, ale o teologii otevřenou, která pečuje o nové možnosti života, která je příspěvkem k živé teologii, která je výchovou, nebo vůbec teologií není. Studie vznikla z podnětu promyslet více příspěvky k české teologii výchovy. Proto mohou být Příspěvky Josefa Zvěřiny a Oto Mádra k rozvoji teologie jako teologie výchovy viděny jako doplnění či volné navázání na publikaci Svoboda z dialogu. Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy (Svobodová, Zuzana. 2022. Svoboda z dialogu. Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. Studie Národohospodářského ústavu Josefa Hlávky 7/2022. Praha: Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových).
Anglicky
The study The Contributions of Josef Zvěřina and Oto Mádr to the Development of Theology as a Theology of Education presents a biography of Josef Zvěřina and his contributions to a theology that is either education or cannot be called theology. Then attention is given to the biography of Oto Mádr and again to his contributions to a theology of education. It is then reflected on how these former collaborators, though very different, were able to develop together a living theology, a theology of agape. From the impulses that they brought in their time and that they tried to transmit to their students or readers through their words, but also through their lives, the possible present-day direction of a theology of education that can draw on this unique experience of the Czech school of theology is also reflected upon. Furthermore, a bibliography of Josef Zvěřina and Oto Mádr is presented, which also shows how they both contributed to the development of the theology of education. Neither of them was concerned with a cabinet or only scriptural kind of theology, but with an open theology that cares for new possibilities of life, a contribution to a living theology that is education, or not a theology at all. The study was prompted by the impulse to think more deeply or thoughtfully about the contributions to a Czech theology of education. Therefore, Josef Zvěřina’s and Oto Mádr’s contributions to the development of theology as a theology of education can be seen as a complement or as a free continuation of the topic described in the publication Svoboda z dialogu. Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy (Svobodová, Zuzana. 2022. Svoboda z dialogu. Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky).