B 2022

Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy

SVOBODOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy

Název česky

Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy

Název anglicky

Freedom from Dialogue: The Work of Radim Palouš in Conversation with Selected Philosophers and Theologians of Education

Vydání

Praha, 102 s. 2022

Nakladatel

Národohospodářský ústav Josefa Hlávky

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická

ISBN

978-80-88018-48-3

Klíčová slova česky

výchova; svoboda; filosofie výchovy; teologie výchovy; otevřená duše; péče o duši; svobodná umění; škola

Klíčová slova anglicky

education; freedom; philosophy of education; theology of education; open mind; care for the soul; liberal arts; school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 1. 2023 17:21, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy představuje hlavní témata životního díla Radima Palouše, významného českého filosofa výchovy tvořícího v tradici Komenského a Patočkově. Z klíčových témat pak vybírá pojem výchovy a pojem svobody a tyto zkoumá u vybraných světových filosofů výchovy a teologů výchovy, kteří tvořili také svá díla ve dvacátém, případně i dvacátém prvním století, jako Radim Palouš. Účelem studie je poskytnout současným vychovatelům a učitelům inspiraci k prohloubení a rozvoji smyslu jejich činnosti, který spočívá ve výchově a vzdělávání, v kultivaci člověka, či v přivádění člověka ke svobodnému a odpovědnému životu, jak chce tato studie zejména zdůraznit. Jacques Maritain, Josef Pieper, James Vincent Schall a Stratford Caldecott byli vybráni jako filosofové výchovy a teologové výchovy, kteří se všichni zabývali tématem svobody a svobodných umění a pokusili se ve svých dílech naznačit, jak by mohl být i člověk v dnešní době přiváděn k cíli výchovných snah, ke svobodnému převzetí vlastní odpovědnosti za výchovu. Na konkrétních místech ze spisů vybraných filosofů a teologů výchovy je ukazováno, že skutečná svoboda nevzniká lidskou konstrukcí, ale rodí se v dialogu. Proto je i skrze jakýsi dialog českého myslitele a vybraných zahraničních myslitelů hledána inspirace pro dnešek. Jedná se o první knižní publikaci, která se v češtině zabývá výslovně teologií výchovy a filosofií výchovy, jejich vzájemným vztahem, shodami a rozdíly.

Česky

Studie Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy představuje hlavní témata životního díla Radima Palouše, významného českého filosofa výchovy tvořícího v tradici Komenského a Patočkově. Z klíčových témat pak vybírá pojem výchovy a pojem svobody a tyto zkoumá u vybraných světových filosofů výchovy a teologů výchovy, kteří tvořili také svá díla ve dvacátém, případně i dvacátém prvním století, jako Radim Palouš. Účelem studie je poskytnout současným vychovatelům a učitelům inspiraci k prohloubení a rozvoji smyslu jejich činnosti, který spočívá ve výchově a vzdělávání, v kultivaci člověka, či v přivádění člověka ke svobodnému a odpovědnému životu, jak chce tato studie zejména zdůraznit. Jacques Maritain, Josef Pieper, James Vincent Schall a Stratford Caldecott byli vybráni jako filosofové výchovy a teologové výchovy, kteří se všichni zabývali tématem svobody a svobodných umění a pokusili se ve svých dílech naznačit, jak by mohl být i člověk v dnešní době přiváděn k cíli výchovných snah, ke svobodnému převzetí vlastní odpovědnosti za výchovu. Na konkrétních místech ze spisů vybraných filosofů a teologů výchovy je ukazováno, že skutečná svoboda nevzniká lidskou konstrukcí, ale rodí se v dialogu. Proto je i skrze jakýsi dialog českého myslitele a vybraných zahraničních myslitelů hledána inspirace pro dnešek. Jedná se o první knižní publikaci, která se v češtině zabývá výslovně teologií výchovy a filosofií výchovy, jejich vzájemným vztahem, shodami a rozdíly.