2022
Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy
SVOBODOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy
Název česky
Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy
Název anglicky
Freedom from Dialogue: The Work of Radim Palouš in Conversation with Selected Philosophers and Theologians of Education
Autoři
Vydání
Praha, 102 s. 2022
Nakladatel
Národohospodářský ústav Josefa Hlávky
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
ISBN
978-80-88018-48-3
Klíčová slova česky
výchova; svoboda; filosofie výchovy; teologie výchovy; otevřená duše; péče o duši; svobodná umění; škola
Klíčová slova anglicky
education; freedom; philosophy of education; theology of education; open mind; care for the soul; liberal arts; school
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 4. 1. 2023 17:21, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
V originále
Studie Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy představuje hlavní témata životního díla Radima Palouše, významného českého filosofa výchovy tvořícího v tradici Komenského a Patočkově. Z klíčových témat pak vybírá pojem výchovy a pojem svobody a tyto zkoumá u vybraných světových filosofů výchovy a teologů výchovy, kteří tvořili také svá díla ve dvacátém, případně i dvacátém prvním století, jako Radim Palouš. Účelem studie je poskytnout současným vychovatelům a učitelům inspiraci k prohloubení a rozvoji smyslu jejich činnosti, který spočívá ve výchově a vzdělávání, v kultivaci člověka, či v přivádění člověka ke svobodnému a odpovědnému životu, jak chce tato studie zejména zdůraznit. Jacques Maritain, Josef Pieper, James Vincent Schall a Stratford Caldecott byli vybráni jako filosofové výchovy a teologové výchovy, kteří se všichni zabývali tématem svobody a svobodných umění a pokusili se ve svých dílech naznačit, jak by mohl být i člověk v dnešní době přiváděn k cíli výchovných snah, ke svobodnému převzetí vlastní odpovědnosti za výchovu. Na konkrétních místech ze spisů vybraných filosofů a teologů výchovy je ukazováno, že skutečná svoboda nevzniká lidskou konstrukcí, ale rodí se v dialogu. Proto je i skrze jakýsi dialog českého myslitele a vybraných zahraničních myslitelů hledána inspirace pro dnešek. Jedná se o první knižní publikaci, která se v češtině zabývá výslovně teologií výchovy a filosofií výchovy, jejich vzájemným vztahem, shodami a rozdíly.
Česky
Studie Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy představuje hlavní témata životního díla Radima Palouše, významného českého filosofa výchovy tvořícího v tradici Komenského a Patočkově. Z klíčových témat pak vybírá pojem výchovy a pojem svobody a tyto zkoumá u vybraných světových filosofů výchovy a teologů výchovy, kteří tvořili také svá díla ve dvacátém, případně i dvacátém prvním století, jako Radim Palouš. Účelem studie je poskytnout současným vychovatelům a učitelům inspiraci k prohloubení a rozvoji smyslu jejich činnosti, který spočívá ve výchově a vzdělávání, v kultivaci člověka, či v přivádění člověka ke svobodnému a odpovědnému životu, jak chce tato studie zejména zdůraznit. Jacques Maritain, Josef Pieper, James Vincent Schall a Stratford Caldecott byli vybráni jako filosofové výchovy a teologové výchovy, kteří se všichni zabývali tématem svobody a svobodných umění a pokusili se ve svých dílech naznačit, jak by mohl být i člověk v dnešní době přiváděn k cíli výchovných snah, ke svobodnému převzetí vlastní odpovědnosti za výchovu. Na konkrétních místech ze spisů vybraných filosofů a teologů výchovy je ukazováno, že skutečná svoboda nevzniká lidskou konstrukcí, ale rodí se v dialogu. Proto je i skrze jakýsi dialog českého myslitele a vybraných zahraničních myslitelů hledána inspirace pro dnešek. Jedná se o první knižní publikaci, která se v češtině zabývá výslovně teologií výchovy a filosofií výchovy, jejich vzájemným vztahem, shodami a rozdíly.
Anglicky
The study Freedom from Dialogue: The Work of Radim Palouš in Conversation with Selected Philosophers and Theologians of Education presents the main themes of the life work of Radim Palouš, a prominent Czech philosopher of education working in the tradition of Comenius and Patočka. From those key themes, the author selects the concept of education and the concept of freedom and examines these in selected philosophers of education and theologians of education from around the world who also produced their works in the twentieth or even twenty-first century, as Radim Palouš did. The purpose of the study is to provide contemporary educators and teachers with inspiration to deepen and develop the meaning of their activity, which consists in education and training, in cultivating man, or in bringing man to a free and responsible life, as this study particularly wants to emphasize. Jacques Maritain, Joseph Pieper, James Vincent Schall and Stratford Caldecott have been chosen as philosophers of education and theologians of education. All of them have dealt with the theme of freedom and the liberal arts and have attempted to suggest in their writings how man today might also be brought to the goal of educational endeavour, to the free assumption of his own responsibility for education. At specific points in the writings of selected philosophers and theologians of education, it is shown that true freedom is not created by human construction but is born in dialogue. Therefore, through a kind of dialogue between the Czech thinker and selected foreign thinkers, inspiration for today is sought. This is the first book publication in Czech that deals explicitly with theology of education and philosophy of education, their interrelationship, correspondences and differences.