B 2021

Mezi filosofií a teologií výchovy: Dialog k odkazu Radima Palouše

SVOBODOVÁ, Zuzana a Andrea BLAŠČÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Mezi filosofií a teologií výchovy: Dialog k odkazu Radima Palouše

Název česky

Mezi filosofií a teologií výchovy: Dialog k odkazu Radima Palouše

Název anglicky

Between philosophy and theology of education: A dialogue on the legacy of Radim Palouš

Autoři

SVOBODOVÁ, Zuzana a Andrea BLAŠČÍKOVÁ

Vydání

1. vyd. Praha, 132 s. 2021

Nakladatel

Karolinum

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická

ISBN

978-80-246-4902-3

Klíčová slova česky

filosofie výchovy; výchova jako paideia; výchova jako educatio; náboženská výchova; Radim Palouš; teologie výchovy; etika;

Klíčová slova anglicky

philosophy of education; education as paideia; education as educatio; religious education; Radim Palouš; theology of education; ethics;

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2022 08:30, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Co je to výchova? Co může činit vychovatel a co má činit vychovávaný? V čem je shoda a kde je rozdíl mezi výchovou ve smyslu paideia a křesťanskou educatio? Co znamená obstát v dramatu života a světa? Je možné oddělit nahlíživé (theoria) hledání moudrosti (sofia, sapientia) od účinného (praxis) hledání rozumnosti (fronésis, prudentia)? Co je smyslem scholé a je možné zažít scholé v dnešní škole? Jak dnešní škola připravuje nejmladší generaci na úlohu rozvíjet občanskou společnost? Je každý člověk schopen vztahovat se k dobru? Co znamená svědčit o ideji dobra? Tyto a další otázky si klade česko-slovenský dialog dvou vyučujících, které se zabývají filosofií, teologií a pedagogikou. Jeho cílem je vstoupit do živé školy myšlení, kterou založil český filosof Radim Palouš (1924–2015), a znovu promýšlet témata, která otevíral ve svých dílech. Rozhovor se vydává na cestu hledání moudrosti, nasloucháním slovům i Slovu, vnímáním a promýšlením zkušenosti, skrze rozum i intuici, dialog i přijímání ve ztišení. Nahlíží do světa týkajícího se všech, kteří jsou žáky, studenty, vychovateli, učiteli, pedagogy – hledající i poslaní, toužící i čelící nepochopení. Je pozváním k promýšlení lidského života s pokorou i s vědomím lidské odpovědnosti, v naději, že úsilí hledat dobro, pravdu a krásu souvisí s úlohou lidsky obstát.

Česky

Co je to výchova? Co může činit vychovatel a co má činit vychovávaný? V čem je shoda a kde je rozdíl mezi výchovou ve smyslu paideia a křesťanskou educatio? Co znamená obstát v dramatu života a světa? Je možné oddělit nahlíživé (theoria) hledání moudrosti (sofia, sapientia) od účinného (praxis) hledání rozumnosti (fronésis, prudentia)? Co je smyslem scholé a je možné zažít scholé v dnešní škole? Jak dnešní škola připravuje nejmladší generaci na úlohu rozvíjet občanskou společnost? Je každý člověk schopen vztahovat se k dobru? Co znamená svědčit o ideji dobra? Tyto a další otázky si klade česko-slovenský dialog dvou vyučujících, které se zabývají filosofií, teologií a pedagogikou. Jeho cílem je vstoupit do živé školy myšlení, kterou založil český filosof Radim Palouš (1924–2015), a znovu promýšlet témata, která otevíral ve svých dílech. Rozhovor se vydává na cestu hledání moudrosti, nasloucháním slovům i Slovu, vnímáním a promýšlením zkušenosti, skrze rozum i intuici, dialog i přijímání ve ztišení. Nahlíží do světa týkajícího se všech, kteří jsou žáky, studenty, vychovateli, učiteli, pedagogy – hledající i poslaní, toužící i čelící nepochopení. Je pozváním k promýšlení lidského života s pokorou i s vědomím lidské odpovědnosti, v naději, že úsilí hledat dobro, pravdu a krásu souvisí s úlohou lidsky obstát.