C 2012

TELOS OUK EN EMOI (Účel nikoli ve mně)

SVOBODOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

TELOS OUK EN EMOI (Účel nikoli ve mně)

Název česky

TELOS OUK EN EMOI (Účel nikoli ve mně)

Název anglicky

TELOS OUK EN EMOI (The purpose does not lie in me)

Vydání

1. vyd. Praha, Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu, od s. 47-55, 9 s. 2012

Nakladatel

Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická

ISBN

978-80-7290-605-5

Klíčová slova česky

Celek, cíl, dokonání, EROS, konec, konečnost, nekonečnost, obrácení, SCHOLÉ, smysl, TELOS, transcendence, účel, životní pohyby

Klíčová slova anglicky

The whole, goal, completion, EROS, end, finality, infinity, conversion, SCHOLÉ, meaning, TELOS, transcendenc, purpose, life movements.

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2014 17:46, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Hledání významu toho, co značí řecký termín TELOS provází člověka od počátků filosofování. Autorka zdůvodňuje, proč TELOS týkající se člověka nemůže pramenit v člověku samém. Přitom poukazuje, jaký význam nese to, co je vyznačeno sémantickým polem výrazu TELOS v myšlenkových cestách od Hésioda, Démokrita, Platona, Démosthena, přes Septuagintu, J. A. Komenského, M. Heideggera, E. Lévinase, J. Patočku a některé jeho žáky.

Anglicky

The search for the meaning of what the Greek term TELOS denotes, has been a topic of philosophical reflections since their very beginning. Zuzana Svobodová explains why it is impossible for the TELOS of humans to originate in humans themselves. At the same time she points to the meaning of what is covered by the semantic field of TELOS in the considerations by Hesiod, Democritus, Plato, Demosthenes, together with the Septuagint, as well as by J.A. Comenius, M. Heidegger, E. Lévinas, J. Patocka and some of his pupils.