2012
TELOS OUK EN EMOI (Účel nikoli ve mně)
SVOBODOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
TELOS OUK EN EMOI (Účel nikoli ve mně)
Název česky
TELOS OUK EN EMOI (Účel nikoli ve mně)
Název anglicky
TELOS OUK EN EMOI (The purpose does not lie in me)
Autoři
Vydání
1. vyd. Praha, Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu, od s. 47-55, 9 s. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
ISBN
978-80-7290-605-5
Klíčová slova česky
Celek, cíl, dokonání, EROS, konec, konečnost, nekonečnost, obrácení, SCHOLÉ, smysl, TELOS, transcendence, účel, životní pohyby
Klíčová slova anglicky
The whole, goal, completion, EROS, end, finality, infinity, conversion, SCHOLÉ, meaning, TELOS, transcendenc, purpose, life movements.
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2014 17:46, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
V originále
Hledání významu toho, co značí řecký termín TELOS provází člověka od počátků filosofování. Autorka zdůvodňuje, proč TELOS týkající se člověka nemůže pramenit v člověku samém. Přitom poukazuje, jaký význam nese to, co je vyznačeno sémantickým polem výrazu TELOS v myšlenkových cestách od Hésioda, Démokrita, Platona, Démosthena, přes Septuagintu, J. A. Komenského, M. Heideggera, E. Lévinase, J. Patočku a některé jeho žáky.
Anglicky
The search for the meaning of what the Greek term TELOS denotes, has been a topic of philosophical reflections since their very beginning. Zuzana Svobodová explains why it is impossible for the TELOS of humans to originate in humans themselves. At the same time she points to the meaning of what is covered by the semantic field of TELOS in the considerations by Hesiod, Democritus, Plato, Demosthenes, together with the Septuagint, as well as by J.A. Comenius, M. Heidegger, E. Lévinas, J. Patocka and some of his pupils.