C 2012

Život v obrácení

SVOBODOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Život v obrácení

Název česky

Život v obrácení

Vydání

Praha, Česká vzdělanost v Evropě II. od s. 172-183, 12 s. 2012

Nakladatel

Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta

Další údaje

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická

ISBN

978-80-7290-627-7

Klíčová slova česky

duchovní člověk; duchovní život; duše; Jan Patočka; Jan Amos Komenský; naivní život; nepolitická politika; oběť; obrácení; otevřenost, otřes; pravda jako nekrytost; solidarita otřesených; životní pohyby

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 1. 2014 21:43, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Zuzana Svobodová svým textem "Život v obrácení" ukazuje, jak promýšlel filosof Jan Patočka pojem "duchovní člověk". Duchovní život jako život v radikální otevřenosti, v nezakotvenosti, ve svobodě, v nekrytosti, tedy život v pravdě se projevuje také v činech jako nepolitická politika a ve společenství jako solidárnost společenství otřesených, jako solidarita i nesouhlase. Autorka připomíná Patočkou vyjádřený specifický rytmus duchovního prostředí v českých zemích, který je charakteristický svým vnímáním plurality a schopností plodného eklektismu vznikajícího ve zvláštních obdobích tvořivého napětí. Duchovní člověk jako přijímající a podstupující zlom naivního života je schopen života jako oběti, jako vydání se pro pravdu, jako bytostné zaslíbení se pravdě.

Česky

Zuzana Svobodová svým textem "Život v obrácení" ukazuje, jak promýšlel filosof Jan Patočka pojem "duchovní člověk". Duchovní život jako život v radikální otevřenosti, v nezakotvenosti, ve svobodě, v nekrytosti, tedy život v pravdě se projevuje také v činech jako nepolitická politika a ve společenství jako solidárnost společenství otřesených, jako solidarita i nesouhlase. Autorka připomíná Patočkou vyjádřený specifický rytmus duchovního prostředí v českých zemích, který je charakteristický svým vnímáním plurality a schopností plodného eklektismu vznikajícího ve zvláštních obdobích tvořivého napětí. Duchovní člověk jako přijímající a podstupující zlom naivního života je schopen života jako oběti, jako vydání se pro pravdu, jako bytostné zaslíbení se pravdě.