JABOK:Pp220 Narušená komunikační schopnost - Informace o předmětu
Pp220 Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Fischerová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Pp220/D: St 8:30–10:00 1, kromě Po 30. 9. až Pá 4. 10., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 2. 12. až Pá 6. 12., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1., E. Fischerová
Pp220/K: Út 3. 12. 17:00–20:15 1, Út 7. 1. 17:00–20:15 elearning, Út 28. 1. 17:00–20:15 1, E. Fischerová - Předpoklady
- Bez předpokladů
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenta k tomu, aby byl schopen vymezit obor Logopedie a jeho význam pro intervenci v případech narušené komunikační schopnosti, ilustrovat význam komunikace v životě člověka, formulovat logopedicky zaměřená východiska pro práci s klienty, včetně stádijí vývoje řeči, rozumět úkolům jednotlivých stádií - vymezit základní postupy prevence vzniku narušené komunikační schopnosti - vymezit základní anatomii a fyziologii mluvních orgánů - vymezit definici narušené komunikační schopnosti - rozlišit jednotlivé logopedické vady a základní možnosti jejich nápravy - formulovat smysl alternativní a augmentativní komunikace
- Výstupy z učení
- Po absolvování modulu student:
- vymezí obor logopedie
- rozumí významu komunikace v životě člověka
- zná stádia vývoje řeči, rozumí úkolům jednotlivých stádií
- zná základní anatomii a fyziologii mluvních orgánů
- rozumí definici narušené komunikační schopnosti
- rozliší jednotlivé logopedické vady a zná základní možnosti jejich nápravy
- zná smysl alternativní a augmentativní komunikace - umí navrhnout způsob komunikace pro konkrétního jednotlivce - Osnova
- Logopedie a její předmět, vývoj oboru
- Význam komunikace, druhy komunikace, jazyk, řeč, komunikační řetězec
- Anatomie a fyziologie mluvních orgánů
- Vývoj řeči
- Roviny jazyka a jejich vývoj
- Specifika diagnostiky v oboru Logopedie
- Narušená komunikační schopnost, definice
- Deficity komunikační schopnosti, logopedické vady – přehled a základní charakteristika, diferenciální diagnostika
- Symptomatické poruchy řeči
- Základní možnosti nápravy logopedických vad
- Podpora rozvoje komunikačních kompetencí v předškolním věku
- Dyslálie – příčiny, projevy, vyvození správné výslovnosti, prevence
- Alternativní a augmentativní komunikace – přehled metod, zásady výběru
- Literatura
- Klinická logopedie. ISBN 9788073673406. info
- PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2666-3.
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. vydání 1. Praha: Grada, 2012, 23 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie :narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 224 s. ISBN 8024711109. info
- KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence :průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 2005, 213 s. ISBN 8073670569. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- Výukové metody
- Přednáška v kombinaci se seminářem
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška. Ke zkoušce přinést vytištěnou písemnou přípravu na hodinu skupinové logopedie pro děti nebo dospělé (rozsah do 1 NS). Pro studenty prezenčního studia platí povinnost minimálně 50% účast na přednáškách jako podmínka pro úspěšně složenou zkoušku.
- Informace učitele
- Třídní kniha - prezenční studium Úvod do logopedie, historie, NKS Vývoj řeči, zákl. pojmy z fonetiky, jazykové roviny Poruchy vývoje řeči Narušení článkování řeči Narušení plynulosti řeči, mutismus Narušení zvuku řeči, poruchy hlasu Afázie, kombinované vady, symptomatické poruchy Třídní kniha - kombinované studium 1.přednáška: Úvod do logopedie, základní pojmy z fonetiky, NKS, jazykové roviny 2.přednáška - e learning: Poruchy vývoje řeči, narušení článkování řeči 3. přednáška: narušení zvuku řeč, narušení plynulosti řeči, afázie. Shrnutí a opakování.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/Pp220