Pp_2322 Speciální pedagogika osob s tělesným postižením

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp_2322/D: St 12:00–13:30 5, kromě Po 1. 9., kromě Po 29. 9. až Pá 3. 10., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 8. 12. až Pá 12. 12., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1., M. Anderová
Pp_2322/K: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Anderová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Studenti získají základní orientaci v problematice osob s poruchou vývoje intelektu (kvalita života, vzdělání, sociální služby). Jsou schopni poskytnout těmto lidem základní podporu, posoudit jejich situaci a doporučit možnou odbornou pomoc.
Osnova
Po absolvování modulu student - zná definici poruchy vývoje intelektu a jeho klasifikaci, rozumí terminologii a správně ji používá - je motivován k hledání optimálních způsobů inkluzivního přístupu u konkrétních osob - zná systém vzdělávání a zaměstnávání osob s poruchou vývoje intelektu - orientuje se v systému sociálních služeb, v konkrétním případě umí navrhnout optimální službu - zná specifika komunikace osob se sníženým intelektem a s osobami na spektru - umí motivovat osoby se sníženým intelektem v samostatném rozhodování podle konkrétních možností - orientuje se v oblasti neurodiverzity a osob na spektru (etiologie, projevy, podpora)
Literatura
  • Autismus a hra :příprava herních aktivit pro děti s autismem. Edited by Jannik Beyer - Lone Gammeltoft, Translated by Miroslava Jelínková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 98 s. ISBN 8073671573. info
  • Poruchy autistického spektra :dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Edited by Kateřina Thorová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 453 s. ISBN 8073670917. info
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie :[teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Parta, 2004, 443 s. ISBN 8073200635. info
  • GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty : výchova a vzdělávání dětí s autismem [Gillberg, 2003]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 122 s. ISBN 80-7178-856-2. info
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
třídní kniha: - denní studium 3.9. 2025 - informace o podmínkách ukončení předmětu, mýty a předsudky osob s tělesným postižením 10. 9. 2025 - péče x podpora, soucit x lítost 17.9. 2025 - hodina odpadla, náhraní výuka v Interaktivní osnově, 24. 10 2025 - sexualita osob s tělesným postižením 1.10. 2025 - studentská praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025, léto 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/Pp_2322