Pp_2321 Speciální pedagogika osob s mentálním postižením

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp_2321/D: St 13:45–15:15 5, kromě Po 1. 9., kromě Po 29. 9. až Pá 3. 10., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 8. 12. až Pá 12. 12., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1., M. Anderová
Pp_2321/K: So 11. 10. 17:45–20:15 3, So 15. 11. 17:45–20:15 aula, M. Anderová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování modulu student - zná definici tělesného postižení a jeho klasifikaci, rozumí terminologii a správně ji používá - zná základní možnosti diagnostiky v různých oblastech vývoje dětí - je motivován k hledání optimálních způsobů inkluzivního přístupu u konkrétních osob - zná specifika předškolního a školního vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením - zná specifika komunikace osob s tělesným postižením a s osobami s tělesným postižením - orientuje se v nabídce kompenzačních pomůcek pro osoby s tělesným postižením, umí doporučit vhodnou pomůcku
Osnova
Tělesné a zdravotní postižení, definice, klasifikace, základní terminologie Etiologie Přehled tělesných vad a diagnóz, které vedou k tělesnému postižení (obrny, poruchy svalů, poruchy kostí, malformace, deformace, amputace, epilepsie) Dětská mozková obrna jako kombinované postižení Základní diagnostika Možnosti výchovy a vzdělávání dětí s tělesným a zdravotním postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě s tělesným postižením v předškolním vzdělávání Léčebná rehabilitace, polohování a jeho význam Možnosti zaměstnávání osob s tělesným a zdravotním postižením Možnosti využití sociálních služeb Specifika komunikace s osobami s tělesným postižením Kompenzační pomůcky, jejich dostupnost a možnosti využití Zásady manipulace s ortopedickým vozíkem Možnosti trávení volného času
Literatura
  • ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 112 s. ISBN 978-80-247-3856-7. info
  • Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. Edited by Anna Jakobová. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007, 101 s. ISBN 9788073684884. info
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 344 s., [6. ISBN 8024710188. info
  • JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s., [8. ISBN 80-7254-192-7. info
Metody hodnocení
Ustní zkouška
Informace učitele
Třídní kniha - denní studium
3. 9. 2025 - definice MP, mýty a předsudky 10. 9. 2025 - péče x podpora, soucit x lítost 17.9. 2025 - výuka odpadla, náhradní úkol v ISU 24.9. 2025 - sexualita u osob se sníženým intelektem 1.10. 2025 - studentská praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/Pp_2321