JABOK:P_5513 Jak pracovat s dětmi s ADHD a - Informace o předmětu
P_5513 Jak pracovat s dětmi s ADHD a ADD
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Dušana Kapová (přednášející) - Garance
- Mgr. Martina Anderová
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Anderová - Rozvrh
- Čt 9. 10. 16:00–18:30 malá aula, Čt 16. 10. 16:00–18:30 malá aula, Čt 23. 10. 16:00–18:30 malá aula, Pá 5. 12. 9:00–14:00 malá aula, So 6. 12. 9:00–13:00 2
- Předpoklady
- Modul seznamuje studenty se specifiky práce s dětmi s ADHD a ADD v různých prostředích – školním, rodinném a volnočasovém. Témata zahrnují porozumění neurovývojovým poruchám, strategie podpory pozornosti, sebeřízení a impulzivity, preventivní a intervenční přístupy, úpravy výukového prostředí, využití vizualizace, struktury a pravidel. Součástí je práce s případovými studiemi a reflexe vlastních postojů. Významná pozornost je věnována mezioborové spolupráci a individualizaci přístupu k dítěti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/22, pouze zareg.: 14/22 - Cíle předmětu
- Po absolvování modulu student: • rozumí základním projevům poruchy ADHD a ADD a jejich vývojovým specifikům, • chápe ADHD a ADD jako neurovývojové odlišnosti s důrazem na silné stránky dítěte, • zná respektující pedagogické a terapeutické přístupy vhodné pro práci s dětmi s ADHD a ADD (např. struktura, vizualizace, techniky sebeřízení), • je schopen vytvářet a implementovat individuální podpůrné plány ve spolupráci s odborníky, školou i rodinou, • rozpozná rizika stigmatizace a umí pracovat s pozitivní motivací a seberegulací dětí, • reflektuje své postoje k odlišnostem a podporuje inkluzivní prostředí.
- Osnova
- 1. blok Úvod do neurodiverzity – proč vnímat ADHD/ADD jako odlišnost, ne jen diagnózu Porozumění ADHD a ADD – základní pojmy, vývoj konceptu, mýty a realita Diagnostika a diferenciální diagnostika – jak se pozná ADHD/ADD a co jej může připomínat 2. blok Kořeny ADHD/ADD – neurobiologické a psychosociální faktory, genetika vs. prostředí Různé podoby ADHD/ADD – nepozorný, hyperaktivní, kombinovaný typ a jejich silné stránky ADHD ve škole – co děti potřebují, aby mohly vyniknout (nejen co „nezvládají“) 3. blok Podpůrné strategie – struktura, vizualizace, sebeřízení Behaviorální intervence – práce s impulzivitou, pozitivní motivace, odměny vs. vnitřní motivace Úpravy prostředí – jak nastavit prostor, režim a pravidla, aby podporovala koncentraci i kreativitu 4. blok Spolupráce s rodinou – partnerský přístup, respektující komunikace Mezioborová spolupráce – role psychologa, psychiatra, speciálního pedagoga i učitele Terapie využívané u ADHD Práce s kazuistikami – analýza reálných příběhů, hledání silných stránek dítěte 5. blok Prezentace případových studií – sdílení zkušeností a přístupů Intervenční pomůcky a hry – kreativní nápady od studentů (praktické ukázky) Závěrečná reflexe – co nám děti s ADHD/ADD ukazují o učení, spolupráci a rozmanitost
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce: povolena 1 absence Účast na výuce – povinná je minimálně 80% přítomnost a aktivní zapojení. Případová studie dítěte s ADHD/ADD – do 30. 11. studenti odevzdají písemnou kazuistiku (2 normostrany), která bude obsahovat popis dítěte, analýzu potřeb a návrh podpůrných opatření. Součástí musí být i příloha v podobě intervenční pomůcky, hry nebo techniky s krátkým komentářem k jejímu využití. Závěrečná rozprava – na poslední hodině student svou případovou studii představí a krátce obhájí včetně zdůvodnění zvolené pomůcky či hry.
- Informace učitele
- 9. 10. 2025, 16:00–18:30 Úvod do neurodiverzity – proč vnímat ADHD/ADD jako odlišnost, ne jen diagnózu Porozumění ADHD a ADD – základní pojmy, vývoj konceptu, mýty a realita Diagnostika a diferenciální diagnostika – jak se pozná ADHD/ADD a co jej může připomínat
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/P_5513