V_5505 Metodika vedení výtvarných aktivit

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Renáta Radová (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
So 5. 10. 9:00–16:15 2, So 19. 10. 9:00–16:15 2
Předpoklady
Chuť výtvarně tvořit + prezence, dle instrukcí vyučující.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/16, pouze zareg.: 4/16
Cíle předmětu
Předmět Metodika vedení výtvarných aktivit volně navazuje na předměty Metody práce ve vv I. a II. Jejich absolvování je výhodou nikoli nezbytnou podmínkou.


Obsah učiva je koncipován ve třech rovinách:
1. teoretické
2. praktické
3. aplikace teoretických poznatků a vlastních výtvarných kušeností v přípravě pro pedagogickou praxi

Teoretická rovina vybavuje studenta nezbytnými znalostmi z metodiky a didaktiky výtvarné výchovy, přičemž navazuje na různá praxí prověřená pojetí výtvarné výchovy.
Praktická rovina představuje samostatnou výtvarnou činnost, která „ilustruje“ teoretické výklady a umožňuje studentům získat vlastní zkušenosti z výtvarné tvorby, aby pak dokázali obě tyto roviny propojit a aplikovat v přípravě vlastních pedagogických projektů.

DOPORUČENÁ LITERATURA :
BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Brno: Vydavatelství MU, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
GOMBRICH, E.,H.: Příběh umění. Praha: Argo, Mladá Fronta, 1997. ISBN 80-7203-143-0, 80-204-0685-9.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. ISBN 01-521-67.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902267- 3-6.
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
SLAVÍK, J. : Umění zážitku a zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK, J. a WAWROSZ, P.: Umění zážitku a zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80- 7290-130-3.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.

ELEKTRONICKÉ ZDROJE:
HAZUKOVÁ, H. a P. ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
(Online ke stažení: [online]. [cit. 2019-02-11+. Dostupné z: https://uloz.to/!vkSlIq7qYFLC/didaktika- vv-i-hazukova-samsula-cele-pdf)
KITZBERGEROVÁ, Leonora. Didaktika výtvarné výchovy [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014 *cit. 2019-02-11]. ISBN ISBN 978-80- 7290-667-3. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1- didaktika_vytvarne_vychovy.pdf
Výstupy z učení
Studenti se naučí využívat výtvarnou hru, experiment a náhodu jako cestu k rozvoji kreativního myšlení a k poznávání obrazotvorných prvků, jejich vlastností a vzájemných vztahů. Tím si prohloubí znalosti výtvarného jazyka jako specifického způsobu komunikace a hledání vztahu k sobě sama, ke světu i k druhým lidem. Nejen prostřednictvím vlastní výtvarné činnosti, ale i poznáváním, prožíváním a interpretací vybraných uměleckých děl seminář umožní studentům nahlédnout do některých metod práce s uměleckých dílem jako možných cest k rozvoji vizuální gramotnosti dětí i dospělých.
Osnova
  • 5. 10 2024 I. NÁHODA A EXPERIMENT VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ Proč zařazovat náhodu a experiment do výtvarné výchovy. Co je to výtvarná hra a etuda. Praktická cvičení • výtvarné etudy – kompoziční variace - vztah 3 kruhů a jednoho čtverce + omezená barevná škála (1. černá, bílá a odstíny šedí, 2. studená barevnost nebo teplá barevnost) – malba temperou • kresba s překážkou (hra se šrafurou a liniemi, varianty: překážka může být nějaký předmět, který posouvám po formátu nebo kresbou vymezuji vlastní tělo, podle toho přizpůsobuji velikost formátu papíru) – kresba tužkou • batikovaný papír – náhodné namáčení složeného nebo zmuchlaného papíru v různých barvách – ředěná tuš ) • výtvarný rytmus – Co je to výtvarný rytmus? Hra s rytmem a texturou. Hledání inspirace v přírodě. Rytí do polystyrenové destičky, otisk • náhodný odstřižek – hra s náhodným tvarem, dotváření dle fantazie, technika koláže kombinovaná s kresbou • náhodná skvrna – rozfoukávání tuše, vzájemná výměna náhodných skvrn a dotváření dle fantazie (Co mi ta skvrna připomíná?) - dokreslování tužkou, tuší, černým fixem nebo akvarelovými pastelkami • náhodné tvary – využití náhody ve výtvarné etudě - hledání zajímavých tvarů v předem poskládaném nebo pomuchlaném papíře, hra s přítakem tužky, promýšlení kompozice z vyplněných tvarů, kontrasty světla a stínu • náhodná hra s pohybem a liniemi – kuličky namočené v barvě zanechávají stopu, hra s hustotou a barevností linií 19.10. METODIKA PRÁCE S UMĚLECKÝM DÍLEM Proč je důležité zařazovat do výtvarné výchovy náměty, které pracují s uměleckými díly? Konkrétní příklady různých metod, galerijní animace. Praktická cvičení: František KUPKA– cesta k abstrakci Max ERNST – surrealistická koláž Vladimír BOUDNÍK – experimentální grafika Paul KLEE - volné inspirace vybranými obrazy - lineární kompozice a její barevné řešení
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_5505