V_5503 Psychohygiena pro pedagogické a sociální pracovníky (e-kurz)

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
RNDr. Mgr. Ivana Čihánková (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 38/20, pouze zareg.: 25/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky psychologie je zprostředkovat studentům poznání sebe sama i druhých z hlediska fungování lidské psychiky v procesu sociální interakce a umožnit tak vytváření jejich předpokladů takovou zkušenost využívat v rámci výkonu sociální pedagogiky. Student získá nástroje, které mu umožní podporovat pozitivní rysy sociálních interakcí, rozpoznávat psychosociální zdroje a limity sebe i druhých a přispívat ke zlepšování jejich životní situace při respektování vlastních hranic, sil a možností, včetně dobré péče o své fyzické i psychické zdroje.
Výstupy z učení
KOMPETENCE, které má kurz rozvíjet:  Rozpoznat a posoudit psychologické podmínky a souvislosti života jednotlivce i skupiny.  Popsat sebe i druhého v odpovědi na konkrétní (mezilidskou) situaci a v životním směřování s ohledem na funkce já ve vztahu k sobě, druhým a světu.  Aplikovat znalost zákonitostí fungování lidské psychiky na proces poznávání sebe i jiných lidí.  Aplikovat získané psychologické poznatky v procesu seberegulace.  Osvojit si perspektivu odolnosti, tj. pohled na člověka, rodiny a skupiny vystavený na silách a zdrojích.  Rozpoznávat pozitivní osobnostní potenciál i kritická úskalí v oblasti vlastních psychických stavů.  Rozpoznávat psychosociální zdroje a limity dané osobnosti a respektovat její autonomii.  Uplatňovat zásady duševní hygieny ve svém osobním životě i v praxi sociální pedagogiky.  Přispívat k redukci stresových faktorů ve svém okolí.  Poznat psychopatologické a sociálně patologické projevy a reagovat na ně.
Osnova
  • Osnova kurzu: 1. Stres a jeho důsledky. 2. Stresory v práci a doma. 3. Zvládací strategie a nezdolnost. 4. Syndrom vyhoření. 5. Prevence stresu a vyhoření. 6. Osobní pohoda a smysl života. Doporučená literatura: BLATNÝ, Marek et al. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 109 s. ISBN 80-86633-35-7. • CUNGI, Charly. Jak zvládat stres. Praha: Portál, 2001. 205 s. ISBN 80-7178-465-6. • FONTANA, David. Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. Praha: Portál, 2016. 182 s. ISBN 978-80-262-1033-7. • HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vyd. Praha: Vyšehrad, 2018. 215 s. ISBN 978-80-7601-004-8. • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. 190 s. ISBN 80-7169-121-6. • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. 2. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. 134 s. ISBN 978-80-7195-404-0. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. 2. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 175 s. ISBN 978-80-7195-573-3. • POSCHKAMP, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. 104 s. ISBN 978-80-266-0161-6. • SELYE, Hans. Stres života. Hodkovičky: Pragma, 2016. 390 s. ISBN 978-80-7349-392-9.
Výukové metody
E-learningový kurz: https://moodle.jabok.cuni.cz/mod/resource/view.php?id=11356.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k četnosti výuky: e-learning.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_5503