V_1108 Pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V_1108/D: Čt 13:45–15:15 5, kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 18. 10. 8:30–10:00 5, M. Ortová
V_1108/K: Út 14. 1. 17:00–20:15 5, Út 28. 1. 17:00–20:15 5, M. Ortová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Modul poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem modulu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Praktické dovednosti student získá na základě mezipředmětových vztahů s předměty zaměřenými na praxi a jejich supervizi. Po absolvování modulu student - orientuje se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - zná různé metody a pedagogické přístupy, umí je popsat, rozumí rozdílům mezi nimi, má představu o jejich aplikaci - zná základní alternativní pedagogické směry a jejich význam - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - poznává sám sebe v roli pedagoga, rozšiřuje svoje dovednosti - rozpoznává a respektuje individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - zná soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání
    Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe
    Cíl výchovy jako základní pedagogická kategorie, pravidla správné formulace cílů
    Základy pedagogické diagnostiky skupiny a jednotlivce Metody a organizační formy ve výchovných a vzdělávacích aktivitách. Pedagogické zásady. Hodnocení ve výchově a vzdělávání Osobnost vychovatele – autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly, kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt, stres Alternativní pedagogické směry - vývoj, historické souvislosti a stručná charakteristika základních směrů Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami č. 27/2016, zákon o ústavní a ochranné výchově 109/2002 v aktuálních zněních) Reforma kurikula, kurikulární dokumenty
Literatura
    doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 186 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4639-5.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262- 0367-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015, 246 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
  • KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
Metody hodnocení
zkouška formou písemného testu z látky celého semestru
Informace učitele
Třídní kniha - denní studium:
  • 5. 9. 2024 - Základní pedagogická terminologie, předmět pedagogiky
  • 19. 9. 2024 - Obory pedagogiky, výchova a vzdělání, vztah výchovy a vzdělání
  • 26. 9. 2024 - sebevýchova, pojmy edukace a další, podmínky výchovy




  • , cíl výchovy
  • 5. 10. 2023 - Zásady formulace cílů výchovy. Funkce vyučování
  • 12. 10. 2023 - metody vyučování
  • 19. 10. 2023 organizační formy vyučování, hodnocení
  • 2. 11. 2023 - typologie učitele
  • 16. 11. 2023 - vztah učitele a žáka - stereotypizace, kauzální atribuce, očekávání; alternativní pedagogické směry- úvod
  • 23. 11. 2023 - waldorfská pedagogika
  • 30. 11. 2023 - Montessori pedagogika, pedagogika C. Freineta,
  • 7. 12. 2023 - Summerhill - film, diskuse
  • 14. 12. 2023 - pedagogická diagnostika
  • 21. 12. 2023 - odměny a tresty
  • 4. 1. 2024 - výchovně vzdělávací soustava v ČR, legislativa, RVP a ŠVP

    Třídní kniha - kombinované studium:
  • 5. 9. 2023 - Základní pedagogická terminologie, pedagogické obory, cíl a podmínky výchovy.
  • 10. 10. 2023 - Pedagogická diagnostika, didaktika, osobnost učitele, alternativní pedagogika, odměny a tresty, výchovně vzdělávací systém v ČR
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_1108