JABOK:V588 Edukační kontexty zdravého a a - Informace o předmětu
V588 Edukační kontexty zdravého a aktivního stárnutí
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 5. 9. až Pá 5. 1. Út 15:30–17:00 1, kromě Čt 23. 11. až Po 27. 11., kromě Po 25. 12. až Út 2. 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/16, pouze zareg.: 0/16 - Cíle předmětu
- Předmět se věnuje problematice stáří jako edukačnímu fenoménu současnosti, tj. stárnutí a stáří ve vztahu k edukačním možnostem tento proces ovlivňovat. Sledován je vývoj vnímání stáří, variabilita stáří v kontextu edukace, seznámení s jeho hlavními souvisejícími jevy a identifikace faktorů pozitivně ovlivňujících soběstačnost a aktivitu stárnoucího jedince. Student by měl mít povědomí o tělesných, psychických a sociálních aspektech stáří. Měl by znát základní principy změn docility v závislosti na věku a mít schopnost reflektovat specifické edukační a komunikační potřeby starších dospělých a seniorů. Měl by umět využívat základní metody aktivizace této cílové skupiny. Důležitým cílem je potenciální změna postojů ke starším jedincům, rozvoj základních kompetencí mezigeneračního učení a pozitivní ovlivnění pohledu na vlastní stárnutí.
- Osnova
- Periodizace lidského života, vymezení sénia. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje. Aktivní, zdravé a úspěšné stárnutí, kvalita života ve vyšším věku. Věková stereotypizace, ageismus. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí. Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy. Paměť a stárnutí; trénování paměti. Zásady efektivního učení se ve třetím věku.
- Literatura
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
- STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
- MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV, 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e
- ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
- HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
- ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow, 2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researc
- MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
- Metody hodnocení
- Aktivní participace v semináři a dále zpracování eseje na vybrané téma a jeho ústní obhajoba.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2023/V588