V588 Edukační kontexty zdravého a aktivního stárnutí

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 5. 9. až Pá 5. 1. Út 15:30–17:00 1, kromě Čt 23. 11. až Po 27. 11., kromě Po 25. 12. až Út 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/16, pouze zareg.: 0/16
Cíle předmětu
Předmět se věnuje problematice stáří jako edukačnímu fenoménu současnosti, tj. stárnutí a stáří ve vztahu k edukačním možnostem tento proces ovlivňovat. Sledován je vývoj vnímání stáří, variabilita stáří v kontextu edukace, seznámení s jeho hlavními souvisejícími jevy a identifikace faktorů pozitivně ovlivňujících soběstačnost a aktivitu stárnoucího jedince. Student by měl mít povědomí o tělesných, psychických a sociálních aspektech stáří. Měl by znát základní principy změn docility v závislosti na věku a mít schopnost reflektovat specifické edukační a komunikační potřeby starších dospělých a seniorů. Měl by umět využívat základní metody aktivizace této cílové skupiny. Důležitým cílem je potenciální změna postojů ke starším jedincům, rozvoj základních kompetencí mezigeneračního učení a pozitivní ovlivnění pohledu na vlastní stárnutí.
Osnova
  • Periodizace lidského života, vymezení sénia. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje. Aktivní, zdravé a úspěšné stárnutí, kvalita života ve vyšším věku. Věková stereotypizace, ageismus. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí. Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy. Paměť a stárnutí; trénování paměti. Zásady efektivního učení se ve třetím věku.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
  • MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV, 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e
  • ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
  • HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
  • ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow, 2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researc
  • MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
Metody hodnocení
Aktivní participace v semináři a dále zpracování eseje na vybrané téma a jeho ústní obhajoba.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2023/V588