JABOK:V101 Pedagogika - Informace o předmětu
V101 Pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2021
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V101/D: Čt 13:45–15:15 1, kromě St 1. 9. až Po 13. 9., kromě Po 25. 10. až Pá 5. 11., M. Ortová
V101/K: Út 7. 9. 17:00–20:15 5, Út 19. 10. 17:00–20:15 5, M. Ortová - Předpoklady
- S104 Obecná a vývojová psychologie || NOW( V104 Obecná a vývojová psychologie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Modul poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem modulu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Praktické dovednosti student získá na základě mezipředmětových vztahů s předměty zaměřenými na praxi a jejich supervizi. Po absolvování modulu student - orientuje se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - zná různé metody a pedagogické přístupy, umí je popsat, rozumí rozdílům mezi nimi, má představu o jejich aplikaci - zná základní alternativní pedagogické směry a jejich význam - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - poznává sám sebe v roli pedagoga, rozšiřuje svoje dovednosti - rozpoznává a respektuje individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - zná soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami
- Osnova
- Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe Cíl výchovy jako základní pedagogická kategorie, pravidla správné formulace cílů Základy pedagogické diagnostiky skupiny a jednotlivce Metody a organizační formy ve výchovných a vzdělávacích aktivitách. Pedagogické zásady. Hodnocení ve výchově a vzdělávání Osobnost vychovatele – autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly, kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt, stres Alternativní pedagogické směry - vývoj, historické souvislosti a stručná charakteristika základních směrů Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami č. 27/2016, zákon o ústavní a ochranné výchově 109/2002 v aktuálních zněních) Reforma kurikula, kurikulární dokumenty
- Literatura
- doporučená literatura
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 186 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4639-5.
- DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015, 246 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262- 0367-4.
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet formou písemného testu z látky celého semestru
- Informace učitele
- Třídní kniha - denní studium: 16. 9. 2021 - Základní pedagogická terminologie, předmět pedagogiky, pedagogické obory 23. 9. 2021 - Vzdělání, vztah výchovy a vzdělání, podmínky výchovy 30. 9. 2021 - Cíl výchovy 7. 10. 2021 - Taxonomie cílů výchovy, pravidla formulace cílů, příklady 14. 10. 2021 - Funkce vyučování, učební činnosti, motivace 21. 10. 2021 - metody vyučování, organizační formy vyučování 11 11 2021 - typologie učitele, autorita formální a neformální 18. 11. 2021 - vztah učitele a žáka - stereotypizace, kauzální atribuce, očekávání; alternativní pedagogické směry- úvod 25. 11. 2021 - waldorfská a Montessori pedagogika 2. 12. 2021 - pedagogika Celestina Freineta, příklady dalších alternativních pedagogických směrů, příklady inovace ve školství; odměny a tresty 9. 12. 2021 - výchovně vzdělávací soustava v ČR, stupně vzdělávání, systém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy 16. 12. 2021 Řízení škol, školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících Třídní kniha - kombinované studium: 7. 9. 2021 - Základní pedagogická terminologie, pedagogické obory, cíl a podmínky výchovy. 19. 10. 2021 - Pedagogická diagnostika, didaktika, osobnost učitele, alternativní pedagogika, odměny a tresty, výchovně vzdělávací systém v ČR
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2021/V101