P5101 Rozvoj poznávacích funkcí metodou R.Feuersteina I.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 13:45–15:15 8, kromě Po 26. 10. až Pá 6. 11., kromě St 23. 12. až Ne 3. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Cíle předmětu
Předmět vychází z metodiky prof. Reuvena Feuersteina, ta se zaměřuje na rozvoj myšlení, vědomé používání myšlenkových operací různých cílových i věkových skupin. Na Jaboku je předmět zaměřen obecně, základním cílem je učit se popisovat různé myšlenkové operace, ukazovat jak je správně využívat. Naučené aplikujeme na využití v konkrétních situacích, a to jak výukových, tak odborných (v oboru, na který se studenti připravují), tak osobních (tzv. měkké dovednosti). Jako pracovní materiály se využívají originální tzv. instrumenty vytvořené pracovníky Feuersteinova institutu v Jeruzalémě. https://cs.wikipedia.org/wiki/Reuven_Feuerstein
Osnova
  • Instrument Uspořádání bodů, s ním související témata a témata vycházející z diskuze mezi studenty např: - využívání více zdrojů informací - omezení pole vyhledávání - složitost, obtížnost - pomyslné čáry - strategie počtů - klíče k řešení úkolů, instrukce, klíčová slova - práce s chybou a další
Literatura
  • FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
  • FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014, 473 s. ISBN 978-80-246-2400-6. info
  • Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje :podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Edited by Jo Lebeer, Translated by Věra Pokorná. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 262 s. ISBN 8073671034. info
Výukové metody
společná práce, diskuse
Metody hodnocení
podmínkou pro udělení zápočtu je pravidelná docházka (max. 2 absence) a plnění průběžných úkolů
Informace učitele
Třídní kniha: 9. 9. 2020 - seznámení s metodou, pravidla práce skupiny 16. 9. 2020 - titulní list, pojmy přemýšlet, problém, chvilka; postup při řešení problému 23. 9. 2020 - pomyslná čára, uspořádání, významy slova uspořádat, kritéria uspořádání 30. 9. 2020 - strana 1, vzor, definice čtverce a trojúhelníku, klíč k řešení problému, strategie 18. 11. 2020 - strana 1A, hypotetické myšlení, složitost-obtížnost 25. 11. 2020 - reflexe DÚ s. 2B, s.2, kde se klíč jen jeví klíčem 2. 12. 2020 - s. E1, instrukce, druhy instrukce, klíčová slova 9. 12. 2020 - s. E2, chyba, druhy chyb, zdroj chyby, práce s chybou 16. 12. 2020 - s. 3, všeobecné a dohodnuté označení, proč označujeme, nevýhody dohodnutých označení
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Přednostně pro studenty 1. ročníku, mohou se hlásit ale i studenti ročníků vyšších.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.