V575 Volnočasová pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 15:30–17:00 malá aula, kromě Po 7. 10. až Pá 11. 10., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 2. 12. až Pá 6. 12., kromě Po 23. 12. až Čt 2. 1.
Předpoklady
První setkání bude 16. 9. 2019 v učebně č. 4 v 15:30 - 17:00
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Cíle předmětu
Předmět má zčásti teoretický a zčásti osobnostně zkušenostní charakter.
Cílem teoretické části je seznámení studentů s naukou o volném čase (reflexe volného času z hlediska sociologie a filosofie) a se základy pedagogiky volného času (reflexe volného času z hlediska pedagogiky a metodika práce s dětmi a mládeží ve volném čase).
Praktická část předmětu je zaměřena na diskusi o problematice volného času ve vlastním životě a na osobnost vychovatele ve volném čase a pro volný čas.
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni samostatně reflektovat problematiku volného času v kontextu smyslu lidského života, jakož i vlastní přístup k dětem a mládeži v rámci volnočasových aktivit. Dále jsou schopni aplikovat některé didaktické zásady v rámci zájmových činností.
Osnova
  • 1. Člověk a čas. Vývoj pojetí volného času v dějinách
  • 2. Volný čas jako šance i výzva
  • 3. Jak pracujeme s volným časem?
  • 4. Základní principy pedagogiky volného času
  • 5. Osobnostní předpoklady pro vychovatelskou činnost
  • 6. Rozvoj osobnosti – psychologické předpoklady
  • 7. Rozvoj osobnosti – cvičení
  • 8. Zájmy a zájmové vzdělávání v životě dětí, mládeže a dospělých
  • 9. Organizace zájmového vzdělávání v ČR. Legislativní normy pro PVČ
  • 10. Aplikace obecné didaktiky v zájmovém vzdělávání
  • 11. Didaktické zásady v zájmových činnostech. Příprava schůzky zájmového útvaru
  • 12. Týmová práce v pedagogice volného času
  • 13. Spolupráce v týmu – cvičení
  • 14. Mezioborové přesahy – soc. pedagogika, soc. práce, spec. pedagogika, PVČ
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích
Kratší písemná práce na zadané téma - viz. Studijní materiály - Organizační pokyny
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2022, zima 2023.