JABOK:V580 Paradivadelní systémy - Informace o předmětu
V580 Paradivadelní systémy
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Anderová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Pá 30. 11. 15:00–19:00 2, So 1. 12. 9:30–18:00 2, Ne 2. 12. 9:30–18:00 2
- Předpoklady
- Předpokladem je aktivní participace (více viz cíle předmětu).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu Paradivadelní systémy je nejen vysvětlit studentům, co se pod tímto pojmem skrývá. Studenti budou seznámeni s prvky dramatické výchovy, divadlem ve výchově, psychodramatu, sociodramatu a dramaterapií. Hlavním smyslem předmětu je vyzkoušet si různé přístupy práce. Studenti si vyzkouší pracovat se svou fantazií a kreativitou. Získané dovednosti mohou studenti použít na svých budoucích pracovištích. Smyslem předmětu je naučit se vnímat skupinovou dynamiku, umět vytvořit bezpečné prostředí pro různorodou klientelu a dát prostor své spontánnosti.
- Výstupy z učení
- Jednotlivé hodiny budou propojeny teoretickým úvodem, na který se bude vázat praktická ukázka lekce, popřípadě video ukázka. Zaměříme se na různé cílové skupiny, dle vašeho zaměření a zkušeností.
Zaměříme se i na osoby z jiného kulturního a sociálního prostředí. Konkrétně: 1. Studenti jsou aktivně vedeni ke kritickému myšlení – konkrétně formou divadla Fórum. Nejprve se studenti seznámí a naučí se principům této metody formou videoukázky z divadelního představení. Následuje „živá ukázka“, kdy si studenti formou modelových situací zkouší zažít situaci, kdy je vždy část skupiny v menšině („romská studentka nemůže vstoupit do klubu, lékař odmítá ošetřit bezdomovce, abstinující alkoholik je přemlouván okolím si na oslavě připít atd.). Studentům se dále věnuji tomuto tématu v teoretickém výkladu morálního vývoje. Zdroj: Pavel Vacek: Rozvoj morálního vývoje vědomí žáků
2. Divadlo ve výchově pro žáky na 1. stupni ZŠ – forma a struktura divadla ve výchově prezentována na pohádce z romské knihy pohádek Čalo voďi / Sytá duše. Studenti se naučí jak pohádku strukturovat, které metody při zpracování použít a princip diskuze se žáky o romské kultuře. - Literatura
- doporučená literatura
- Úvod do dramaterapie Divadlo a léčba Ariadnina nit -nakladatelství Kosmas, ISBN: 978-80-260-6783-2
- Dramatická výchova v kurikulu současné školy - Radek Marušák a kol, nakladatelství Portál, ISBN978-80-7367-472-4
- Dramaterapie. Edited by Milan Valenta. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 252 s. ISBN 9788024718194. info
- Náměty pro multikulturní výchovu :poznáváme jiné národy. Edited by Eva Cílková - Petra Schönerová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 167 s. ISBN 9788073672386. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura STROM, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za aktivní účast na hodinách. Ne více než 2 absence.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2018/V580