JABOK:S1021 Speciální pedagogika I. - Informace o předmětu
S1021 Speciální pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2011
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Eva Klípová (cvičící) - Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:00 5, kromě Po 24. 10. až Čt 27. 10., kromě Pá 23. 12. až Po 2. 1.
- Předpoklady
- ( S101 Pedagogika || NOW( S101 Pedagogika )) && ( S1061 Zdraví a nemoc I. || NOW( S1061 Zdraví a nemoc I. ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům.
Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení;
-znát a umět použít základní diagnostické přístupy;
-znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu;
-znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu;
-orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením;
-znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami;
-znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy;
-podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze; -znát a respektovat práva osob s postižením;
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika. - Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti
- - předmět speciální pedagogiky, základní metody intervence, IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001);
- - základní pojmy, vývoj terminologie;
- - vývoj péče o osoby s postižením;
- - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze; - práva osob se zdravotním;
- Mentální postižení
- - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení;
- - příčiny vzniku mentálního postižení;
- - život a výchova osob s mentálním postižením - Downův syndrom;
- - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení;
- - epilepsie;
- Tělesné postižení
- - příčiny vzniku tělesných vad;
- - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život;
- - dětská mozková obrna;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Logopedie a poruchy komunikace
- - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči;
- - jazyk a řeč, vývoj řeči;
- - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií;
- - systém logopedické péče;
- Postižení sluchu
- - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika;
- - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze;
- - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání;
- - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace;
- Postižení zraku
- - příčiny zrakových vad;
- - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií;
- - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky;
- Specifické poruchy učení
- - definice a základní charakteristika;
- - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte;
- - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora;
- - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání;
- - zásady nápravy specifických poruch učení;
- Literatura
- Metody hodnocení
- Jabok a denní studium ETF: zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2011/S1021