JABOK:S5041 Dětský klient v psychologickém - Informace o předmětu
S5041 Dětský klient v psychologickém poradenství
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2007
- Rozsah
- 0/2. 0 kr. Ukončení: -.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
- Předpoklady
- absolvované kurzy: obecná a vývojová psychologie, psychopatologie, sociální psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Seminář se interaktivními metodami vyučování zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychosociálních služeb. Během dvou semestrů jsou probrány jevy, které představují půdu pro vývoj dítěte (a jeho psychické kondice), a dále okolnosti, které mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Výukové metody jsou výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Cíl: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a jeho hlavních pilířích i principech, na kterých tento svět stojí, a na základě kterých do něj lze intervenovat. Vyzkouší si některé metody práce s dítětem a bude mít možnost naučit se pohlížet na různé situace, pro které se dítě stává klientem psychosoc. služeb, z jeho perspektivy.
- Osnova
- ZIMNÍ SEMESTR 1. Psychologie rodiny, psychologické potřeby dítěte, transgenerační vazby 2. Systémový a vývojový pohled na rodinu; vývoj dítěte v "sociální děloze" 3. Systémový pohled na dětského klienta; nejčastějí poruchy dětí z dysfunkčních rodin 4. Otcovství, funkce otce 5. význam angažovaného otce pro zdravý vývoj osobnosti dítěte 6. Separační proces; poruchy separace jako důvod pro psychosociální intervenci 7. Případová studie - akutní úzkost v souvislosti s narušením separace 8. Dítě uprostřed konfliktu rodičů 9. Typy svěřování dítěte do výchovy - jejich psychologické výhody a nevýhody LETNÍ SEMESTR 1. Kresba a hra jako nástroj k navázání kontaktu a spolupráce s dítětem 2. Strach a úzkost 3. Panovačné děti 4. Agresivita, šikana. Delikvence dětí a mladistvých. 5. Psychosomatika u dětí 6. Deprese
- Literatura
- TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. info
- DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-7169-192-5. info
- MATĚJČEK, z a Zdeněk DYTRYCH. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 16 s. ISBN 80-85467-53-4. info
- Metody hodnocení
- Seminář. Výukové metody jsou: výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Podmínky udělení zápočtu: docházka + a) V 1. semestru za zpracování krátké kazuistiky (2 -3 stránky) osoby ve věku do 20 let s diagnostickou úvahou formulovanou na základě znalosti probrané problematiky, získané na semináři a v odbor. literatuře. (Kazuistitka má sloužit k demonstraci studentovy dovednosti aplikovat vědomosti z dětské psychologie na reálný příběh - popsat obtíže, se kt. se dítě potýká, a pokusit se v hypotézách nalézt souvislosti s anamnestickými (rodinnými, zdravotními,...) událostmi.) b)Ve 2. semestru formou referátu či workshopu zpracovat ve skupině zadané téma pro ostatní posluchače semináře.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2007/S5041