V_5501 Volnočasová pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Pá 8:30–10:00 5
Předpoklady
Předpokladem je chuť uvažovat o volném čase, o smysluplnosti naplňování volného času, o pochopení významu kompetence k volnému času a pro volný čas.
Setkání proběhnou v následujících termínech: Pá 8:30--10:00
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/16, pouze zareg.: 0/16
Cíle předmětu
Předmět má zčásti teoretický, z části osobnostně zkušenostní a z malé části didaktický charakter.
Cílem teoretické části je seznámení studentů s naukou o volném čase (reflexe volného času z hlediska sociologie a filosofie) a se základy pedagogiky volného času (reflexe volného času z hlediska pedagogiky a metodika práce s dětmi a mládeží ve volném čase).
Praktická část předmětu je zaměřena na diskusi o problematice volného času ve vlastním životě a na osobnost vychovatele ve volném čase a pro volný čas. Studenti budou seznámeni s obecnými základy přípravy programů pro volný čas a jeho pedagogické vytěžení.
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni samostatně reflektovat problematiku volného času v kontextu smyslu lidského života, jakož i vlastní přístup k dětem a mládeži v rámci volnočasových aktivit. Dále jsou schopni aplikovat některé didaktické zásady v rámci zájmových činností.
Osnova
  • 1. Člověk a čas. Vývoj pojetí volného času v dějinách
  • 2. Volný čas jako šance i výzva
  • 3. Jak pracujeme s volným časem?
  • 4. Základní principy pedagogiky volného času
  • 5. Osobnostní předpoklady pro vychovatelskou činnost
  • 6. Rozvoj osobnosti – psychologické předpoklady
  • 7. Rozvoj osobnosti – cvičení
  • 8. Zájmy a zájmové vzdělávání v životě dětí, mládeže a dospělých
  • 9. Organizace zájmového vzdělávání v ČR. Legislativní normy pro PVČ
  • 10. Aplikace obecné didaktiky v zájmovém vzdělávání
  • 11. Didaktické zásady v zájmových činnostech. Příprava schůzky zájmového útvaru
  • 12. Týmová práce v pedagogice volného času
  • 13. Spolupráce v týmu – cvičení
  • 14. Mezioborové přesahy – soc. pedagogika, soc. práce, spec. pedagogika, PVČ
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích
Kratší písemná práce na zadané téma - viz. Studijní materiály - Organizační pokyny
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/V_5501