JABOK:S_1115 Základní teorie a metody sociá - Informace o předmětu
S_1115 Základní teorie a metody sociální práce
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- S_1115/D: Út 13:45–15:15 5, kromě Po 3. 3. až Pá 7. 3., kromě Po 7. 4. až Pá 11. 4., kromě St 16. 4. až Út 22. 4., kromě Po 12. 5. až Pá 30. 5., D. Urban
S_1115/K: Út 4. 2. 17:00–20:15 elearning, Út 18. 3. 17:00–20:15 5, D. Urban - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je získat základní znalosti a dovednosti pro práci s jednotlivcem. Dále se výuka zaměřuje na vybrané teorie využitelné v praxi sociální práce. Ve výuce se využívají přednášky, power pointové prezentace, dialogické metody a zkušenosti studentů z odborných praxí, práce ve skupinách a modelové situace
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: Vysvětlí postavení osoby jako klienta v kontextu sociální práce a speciální pedagogiky. Popíše a analyzuje fáze individuální práce s klientem, včetně mapování potřeb a zdrojů, stanovení cílů, plánování a hodnocení intervence. Rozpozná a reflektuje roli pracovníka a charakteristiky profesionálního vztahu s klientem. Aplikuje zásady účinné komunikace s klientem, včetně identifikace podporujících a rizikových faktorů v kontaktu. Porovná a kriticky zhodnotí vybrané teorie sociální práce a jejich využitelnost v práci s jednotlivcem. Zvolí a odůvodní vhodný teoretický přístup nebo kombinaci přístupů vzhledem ke konkrétní situaci klienta. Prokáže schopnost uplatnit teoretické znalosti při plánování a hodnocení intervence zaměřené na podporu klienta.
- Osnova
- Osoba jako klient, příjemce pomoci a podpory v rámci sociální práce a speciální pedagogiky Práce s jednotlivcem Proces individuální práce s klientem: mapování klientova světa, hodnocení potřeb a zdrojů, cíle, plánování a průběh spolupráce, průběžné a závěrečné hodnocení Role pracovníka, profesionální vztah mezi pracovníkem a klientem Kontakt a komunikace mezi pracovníkem a klientem, podporující a rizikové faktory. Vybrané teorie sociální práce: Systemický přístup, psychodynamický přístup, kognitivně-behaviorální přístup (CBT), humanistický přístup, existenciální přístup, ekologický přístup, biopsychosociální model, krizová intervence, narativní přístup, psychosociální přístup, zmocňující přístup (empowerment), antidiskriminační a antipotlačující praxe, kritická sociální práce, feministická teorie, teorie životní dráhy, behaviorální teorie, sociálně-konstruktivistický přístup, teorie rolí, teorie potřeb (např. Maslowova), teorie zvládání (copingové strategie), teorie odolnosti (resilience)
- Výukové metody
- přednáška, diskuze, cvičení
- Metody hodnocení
- projekt a jeho prezentace - world cafe
- Informace učitele
- PS 4. 2. Osoba jako klient, příjemce pomoci a podpory v rámci sociální práce a speciální pedagogiky 11. 2. Práce s jednotlivcem, proces individuální práce s klientem: mapování klientova světa 18. 2. Proces individuální práce s klientem: hodnocení potřeb a zdrojů, cíle, plánování a průběh spolupráce 25. 2. Proces individuální práce s klientem: průběžné a závěrečné hodnocení, role pracovníka 11. 3. Profesionální vztah mezi pracovníkem a klientem, kontakt a komunikace mezi pracovníkem a klientem 18. 3. Podporující a rizikové faktory v kontaktu s klientem, systemický přístup, psychodynamický přístup 25. 3. Kognitivně-behaviorální přístup (CBT), humanistický přístup, existenciální přístup 1. 4. Ekologický přístup, biopsychosociální model, krizová intervence 15. 4. Narativní přístup, psychosociální přístup, zmocňující přístup (empowerment) 29. 4. Antidiskriminační a antipotlačující praxe, kritická sociální práce, feministická teorie 6. 5. Teorie životní dráhy, behaviorální teorie, sociálně-konstruktivistický přístup, teorie rolí, teorie potřeb (např. Maslowova), teorie zvládání (copingové strategie), teorie odolnosti (resilience) KS 4. 2. Osoba jako klient, příjemce pomoci a podpory v rámci sociální práce a speciální pedagogiky, práce s jednotlivcem, proces individuální práce s klientem: mapování klientova světa, hodnocení potřeb a zdrojů, cíle, plánování a průběh spolupráce, průběžné a závěrečné hodnocení, role pracovníka, profesionální vztah mezi pracovníkem a klientem, kontakt a komunikace mezi pracovníkem a klientem, podporující a rizikové faktory 18. 3. Vybrané teorie sociální práce: systemický přístup, psychodynamický přístup, kognitivně-behaviorální přístup (CBT), humanistický přístup, existenciální přístup, ekologický přístup, biopsychosociální model, krizová intervence, narativní přístup, psychosociální přístup, zmocňující přístup (empowerment), antidiskriminační a antipotlačující praxe, kritická sociální práce, feministická teorie, teorie životní dráhy, behaviorální teorie, sociálně-konstruktivistický přístup, teorie rolí, teorie potřeb (např. Maslowova), teorie zvládání (copingové strategie), teorie odolnosti (resilience)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/S_1115