P_5509 Vzdělávání dětí s mentálním postižením ve speciální škole

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Doubková (přednášející), Mgr. Marie Ortová (zástupce)
Garance
Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 15:30–17:00 1, kromě Čt 13. 2., kromě Po 7. 4. až Čt 17. 4., kromě Čt 15. 5. až Pá 30. 5.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/16, pouze zareg.: 0/16
Osnova
Seminář č.1 Úvodní hodina:  Vzájemné seznámení, představení  Zjištění vědomostí o speciální pedagogice (znalosti, praxe…)  představ, zkušeností z oblasti dětí s postižením, s postižením obecně  přestavení různých tipů speciálních škol v českém vzdělávacím systému  školský zákon – základní legislativa v praxi (par. 16, par. 42)  seznámení s provozem speciální školy  téma integrace, inkluze  užívané zkratky  Zážitkové deníky  Příběh Míši (ment. retardace) Seminář č.2  Dítě s postižením: rozdělení dle doby vzniku  Diagnostika – proces zjišťování, mezioborová spolupráce  Raná péče  Mateřská škola  Přípravný stupeň  Základní škola speciální  Praktická škola  Systém sociální péče po ukončení povinné školní docházky  Portfolio žáka – pracovní listy, výkresy…  Příběh Tomáše (Fetální alkoholový syndrom) Seminář č.3  Přijímání žáků do MŠ, PS, ZŠ  Poradenské zařízení – vyšetření, doporučení  Průběh studia – ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (velké téma)  RVP, ŠVP  Příběh Dana (Downův syndrom) Seminář č.4  Role poradenského zařízení – Mgr. Martina Hájková, pracovnice SPC Jedličkův ústav – systém poradenských zařízení, konkrétní péče o žáka, spolupráce se školou Seminář č.5  Pedagogická dokumentace  Dokumentace žáka (vstupní, výstupní, v průběhu docházky, Plán rozvoje, IVP, hodnocení, vysvědčení) a spolupráce s rodinou (podrobně)  Dokumentace třídy (třídní výkaz, kniha)  Elektronická dokumentace (Škola Online)  Dokumentace žáka  Příběh Tomáše (ment. retardace, sociální zanedbání) Seminář č.6  Žáci s PAS – současná situace  Jejich přijímání, úprava prostředí, třídy  Komunikace (AAK, VOKS, PECK)  Spolupráce s rodinou, sociálními službami, návazná péče (domovy se zvláštním režimem)  Komunikační kniha, karty AAK  Příběh Pavla (PAS) Seminář č.7  Žáci s PAS  Práce s agresivitou, se vzdorem (bezpečné úchopy)  Specifikum práce s touto skupinou (problémové chování, problémy s jídlem, stereotypy, nepředvídatelnost chování, medikace)  ústavní péče  metody celostního přístupu (metoda OTA, metoda pochval, Nautis aj.)  Učebnice  Příběh Matýska (PAS) Seminář č.8  Metody práce v předmětech základního trivia:  Čtení  Psaní  Počty  Ukázka metod, pomůcky, učebnice  Pomůcky, učebnice…  Příběh Diany (MR, sociálně znevýhodněné prostředí) Seminář č.9  Metody a způsoby práce v ostatních předmětech – pracovní výchova, výtvarná výchova, hudební a tělesná  Praktické ukázky  Pomůcky, učebnice…  Příběh Julie (Downův syndrom, rodinné prostředí) Seminář č.10  Vedení školy – Mgr. Milan Černý – ředitel speciálních škol Diakonie ČCE Praha  Provoz školy – založení, ekonomické podmínky, personální, spolupráce s ostatními subjekty Seminář č.11  Mimoškolní aktivity – terapie (ABA, logopedická péče, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, pracovní terapie…)  Systém pomoci rodinám – příspěvek na péči, svoz žáků, asistenční služby, Homesharing  Příběh Filipa (Rettůw syndrom) Seminář č.12  Ukončení studia na ZŠS – dosažení základů vzdělávání  Možnosti dalšího vzdělávání do 26. let věku  Sociální služby – pobytové služby, denní stacionáře, chráněné bydlení…, současná situace  Mezinárodní spolupráce, situace v okolích zemích  Smysl práce v ZŠS, sociálních profesích….  Další vzdělávání pracovníků  Příběh Evy (MR, sluchové postižení)
Metody hodnocení
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Účast na hodinách min. 9 seminářů
2. Prezentace jedné odborné knihy z oboru speciální pedagogiky (např. metody práce
s dětmi, knihy psané rodiči dětí s MR, PAS atd.)
3. Vypracování pracovního listu a jeho prezentace na téma z ŠVP
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/P_5509