JABOK:P102 Úvod do speciální pedagogiky - Informace o předmětu
P102 Úvod do speciální pedagogiky
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2024
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- P102/D: Čt 15:30–17:00 5, kromě Po 26. 2. až Pá 1. 3., kromě St 27. 3. až Út 2. 4., kromě Po 8. 4. až Pá 12. 4., kromě Po 13. 5. až Pá 17. 5., M. Ortová
P102/K: Út 13. 2. 17:00–20:15 aula, Út 27. 2. 17:00–20:15 elearning, M. Ortová - Předpoklady
- ((( S1021 Speciální pedagogika I. || V1021 Speciální pedagogika I. ) && S1061 Zdraví a nemoc I. && ( S101 Pedagogika || V101 Pedagogika )) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW( S1062 Zdraví a nemoc II. ))) || FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní orientaci po předmětu speciální pedagogiky a situaci osob s disabilitou.
Studenti se mají naučit rozumět specifickým potřebám a problémům osob s postižením tak, aby byli motivováni hledat a realizovat různá opatření, která vedou k vyrovnání příležitostí těchto osob.
Po absolvování modulu student
-zná jednotlivé druhy postižení a jejich specifika
-zná aktuální přístupy k situaci osob s postižením
-zná základní kompenzační pomůcky
-je motivován k hledání individuálního přístupu ke konkrétním osobám s disabilitou
-je motivován podílet se na osvětě majoritní společnosti
-zná práva osob s postižením - Osnova
- Předmět speciální pedagogiky, vymezení základních pojmů
- Základní metody intervence, komprehenzivní rehabilitace
- Vztahy osob s postižením a bez postižení, inkluze, vyrovnané příležitosti, základní dokumenty
- Institucionální zajištění péče o osoby s postižením
- Charakteristiky jednotlivých postižení (zrakové, sluchové, poruchy komunikace, mentální, tělesné, specifické poruchy učení)
- uvedení problematiky
- - příčiny vzniku
- - přehled základních vad, specifika situace osob s konkrétním postižením
- - základní přístupy a kompenzační pomůcky, přístup ke kompenzačním pomůckám
- Kombinovaná postižení
- Literatura
- doporučená literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
- VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 269 s. ISBN 978-80-262-0602-6.
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
- SLOWÍK. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9. info
- Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, práce s odbornou literaturou
- Metody hodnocení
- K zápočtu student splní tyto úkoly:
1. Napíše svou reflexi setkání s člověkem s postižením, přibližně 2 normostrany vložit do odevzdávárny nejpozději týden před termínem kolokvia
2. Vybere článek v odborném tisku na téma osoba, lidé s postižením, disabilitou, jejich situace, řešení situace, nové trendy výzkumy apod. Článek student prostuduje a promyslí
- proč si ho vybral
- jaké je hlavní téma článku + základní myšlenky
- co bylo nového, co dříve nenapadlo
- otázky, které ho na základě textu napadají
Oskenovaný článek vložit do příslušné odevzdávárny rovněž týden před konání kolokvia.
3. Účast na kolokviu, kterého se zúčastní trojice studentů. Při kolokviu student představí svůj článek a budou prověřeny v rozhovoru vědomosti z předmětu.
Články lze čerpat např. z těchto periodik, resp. webových stran, jistě i jiných:
Gong : časopis pro občany s vadami sluchu
Integrace a inkluze ve školní praxi
Můžeš : časopis pro ty, kteří se nevzdávají
Speciální pedagogika
Dětský sluch: odborný magazín Centra pro dětský sluch Tamtam o.p.s.
Sociální práce/Sociálna práca
Bariéry " časopis o odstranění bariér mezi lidmi
Plus 21 : zpravodaj Klubu rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem
Info zpravodaj : magazín infomačního centra o hluchotě FRPSP
Zora - časopis pro zrakově postižené
Vozíčkář - časopis nejen pro sedící
3. jen pro studenty kombinovaného studia - e-learning podle zadání viz interaktivní osnova zde https://is.jabok.cz/auth/el/jabok/leto2024/P102/seminar-K.qwarp - Navazující předměty
- Informace učitele
- Třídní kniha:
denní studium:
8. 2. 2024 - podmínky ukončení předmětu, motivace pro studium speciální pedagogiky, vymezení oboru, druhy postižení
9. 2. 2024 - terminologie ve speciální pedagogice, její specifika, přístup k lidem s postižením
22. 2. 2024 - klasifikace ICF, její využití ve speciální pedagogice, vymezení termínu postižení
7. 3. 2024 - integrace, inkluze; sociální služby
14. 3. 2024 - komunikace, komunikační řetězec, vývoj řeči, jazykové roviny, alternativní a augmentativní komunikace
21. 3. 2024 - narušená komunikační schopnost - základní diagnózy; mentální postižení - definice
4. 4. 2024 - mentální postižení - dělení, základní charakteristika; Downův syndrom
18. 4. 2024 - hodina odpadla
25. 4. 2024 - poruchy autistického spektra, vzdělávání dětí s MP, speciálně pedagogický přístup
2. 5. 2024 - tělesné postižení - přehled diagnóz, obrana, mozková obrna
9. 5. 2024 - speciálně pedagogický přístup k osobám s tělesným postižením; zrakové postižení - přehled diagnóz
23. 5. 2024 - speciálně pedagogická podpora osob se zrakovým postižením, kompenzační pomůcky
30. 5. 2024 - sluchové postižení, dělení, speciálně pedagogické přístupy, kompenzační pomůcky
kombinované studium:
13. 2. 2024 - obecná speciální pedagogika - terminologie, pojem postižení, pojem inkluze
27. 2. 2024 - výuka formou e-learningu (viz IS) - jednotlivá postižení, diskuse, možnost online konzultace - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/P102