V591 Metodika vedení výtvarných aktivit

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2023
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Renáta Radová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
So 4. 3. každý den 9:00–16:15 2; a So 1. 4. 9:00–16:15 2
Předpoklady
Chuť výtvarně tvořit + prezence, dle instrukcí vyučující.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/16, pouze zareg.: 3/16
Cíle předmětu
Předmět Metodika vedení výtvarných aktivit volně navazuje na předměty Metody práce ve vv I. a II. Jejich absolvování je výhodou nikoli nezbytnou podmínkou.


Obsah učiva je koncipován ve třech rovinách:
1. teoretické
2. praktické
3. aplikace teoretických poznatků a vlastních výtvarných kušeností v přípravě pro pedagogickou praxi

Teoretická rovina vybavuje studenta nezbytnými znalostmi z metodiky a didaktiky výtvarné výchovy, přičemž navazuje na různá praxí prověřená pojetí výtvarné výchovy.
Praktická rovina představuje samostatnou výtvarnou činnost, která „ilustruje“ teoretické výklady a umožňuje studentům získat vlastní zkušenosti z výtvarné tvorby, aby pak dokázali obě tyto roviny propojit a aplikovat v přípravě vlastních pedagogických projektů.

DOPORUČENÁ LITERATURA :
BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Brno: Vydavatelství MU, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
GOMBRICH, E.,H.: Příběh umění. Praha: Argo, Mladá Fronta, 1997. ISBN 80-7203-143-0, 80-204-0685-9.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. ISBN 01-521-67.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902267- 3-6.
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
SLAVÍK, J. : Umění zážitku a zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK, J. a WAWROSZ, P.: Umění zážitku a zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80- 7290-130-3.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.

ELEKTRONICKÉ ZDROJE:
HAZUKOVÁ, H. a P. ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
(Online ke stažení: [online]. [cit. 2019-02-11+. Dostupné z: https://uloz.to/!vkSlIq7qYFLC/didaktika- vv-i-hazukova-samsula-cele-pdf)
KITZBERGEROVÁ, Leonora. Didaktika výtvarné výchovy [online]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014 *cit. 2019-02-11]. ISBN ISBN 978-80- 7290-667-3. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1- didaktika_vytvarne_vychovy.pdf
Výstupy z učení
Studenti se naučí využívat výtvarnou hru, experiment a náhodu jako cestu k rozvoji kreativního myšlení a k poznávání obrazotvorných prvků, jejich vlastností a vzájemných vztahů. Tím si prohloubí znalosti výtvarného jazyka jako specifického způsobu komunikace a hledání vztahu k sobě sama, ke světu i k druhým lidem. Nejen prostřednictvím vlastní výtvarné činnosti, ale i poznáváním, prožíváním a interpretací vybraných uměleckých děl seminář umožní studentům nahlédnout do některých metod práce s uměleckých dílem jako možných cest k rozvoji vizuální gramotnosti dětí i dospělých.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2023/V591