JABOK:V1132 Sociální pedagogika II - Informace o předmětu
V1132 Sociální pedagogika II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 13:45–15:15 5, kromě Po 25. 2., kromě Po 1. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5.
- Předpoklady
- (( S101 Pedagogika || S1012 Pedagogika II. || V101 Pedagogika ) && ( S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie )) || FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými znaky života dětí a mládeže v současné společnosti, s důrazem na kulturní rozdíly, a to jak mezi národnostmi a etniky, tak i mezi různými názorovými skupinami, subkulturami a kmeny. Na základě znalostí těchto specifických znaků se studenti postupně učí komunikovat s mladými lidmi na čím dál, tím hlubší úrovni. Předmět k tomu poskytuje teoretické a základní metodické předpoklady. Vedle toho se studenti v tomto předmětu seznámí s problémy, které jsou typické pro skupiny mládeže nacházející se v nebezpečí sociální exkluze, a s vybranými pedagogickými postupy práce s těmito skupinami (např. salesiánská pedagogika).
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
- vnímá rozmanitost (pluralitu) životních stylů mladých lidí v současnosti a umí rozeznat (rozvojově) pozitivní trendy v životě mládeže od rizikových prvků
- vnímá dítě a mladého člověka celistvě, tzn. že je citlivý také ke spirituální (existenciální) dimenzi života mladého člověka a dokáže o těchto otázkách přirozeně komunikovat
- chápe význam volného času pro současného člověka; zná jeho pozitivní potenciál, ale i rizika spojená s nedostatkem „volnočasové kompetence“
- umí rozpoznat sociální potřeby dětí a mladých lidí z různého prostředí a z různých kultur a umí na ně adekvátně odpovědět (připravit programy s ohledem na různost těchto potřeb)
- zná principy salesiánské pedagogiky a dokáže výchovnou činnost salesiánů zařadit do kontextu současné pedagogiky a sociální práce v České republice
- zná různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami
- rozumí rizikovým a krizovým situacím dětí a mladých lidí a umí hledat „pedagogickou odpověď“ (výchovné opatření), kterou tyto situace vyžadují
- zná příčiny poruch chování a umí (zhruba) od sebe rozeznat příčiny vnější (sociální) a vnitřní (psychické)
- rozlišuje přístup inkluze a integrace a umí formulovat praktické předpoklady úspěšnosti inkluzivního přístupu
- orientuje se ve školském systému ČR a ví, jak postupovat při tvorbě školního vzdělávacího programu pro zájmové vzdělávání
- chápe smysl ústavní výchovy, zná její trendy, rozumí situaci dětí a mládeže v ústavní výchově
- ví, jaké kompetence si musí osvojit, aby mohl sociálně pedagogicky pracovat
- Osnova
- 1) Mládež: vrstevnické skupiny, „neorganizovaná mládež“, subkultury mládeže
- 2) Volný čas dětí a mládeže: pedagogika volného času, neformální a informální edukace
- 3) „Neorganizovaná mládež“, zásady sociálně pedagogické práce s neorganizovanou mládeží, princip nízkoprahovosti, NZDM a otevřené kluby
- 4) Salesiánská pedagogika: cíle a základní principy salesiánské výchovy, tzv. „preventivní systém“ jako metoda, oratoř jako výchovné prostředí
- 5) Obtížné životní situace. Nezpracované krize a jejich důsledky
- 6) Poruchy chování – definice, etiologie, rizika, prevence, intervence, resocializace
- 7) Sociální deviace – druhy, příčiny
- 8) Integrační a inkluzivní přístup ve výchově
- 9) Školská zařízení pro formální a neformální edukaci (školy, střediska volného času, školní družiny a školní kluby), dětské domovy, střediska výchovné péče
- 10) Sociálně psychické klima ve výchovných zařízeních.
- 11) Osobnost pedagoga a jeho schopnost reflektovat prostředí. Kompetence sociálního pedagoga. Pedagogická komunikace
- 12) Profesní uplatnění sociálního pedagoga – legislativa, vývoj, možnosti, výzvy
- Literatura
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Kapitoly z etopedie. Edited by Věra Vojtová. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 807178771X. info
- BILA, Ganna. Subkultury mládeže : generace Techno. Brno, 2002, 52 l. : př. info
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
- LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež : možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
- KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc [Kolář, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
- Metody hodnocení
- Kombinované studium - zkouška.
Denní studium - Ročníková práce dle zadaného tématu + zkouška - Informace učitele
- Výuka denního studia, předmětu sociální pedagogika začne 5.2. 2018.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2019/V1132