DV004 Specifika výchovně vzdělávací práce v církevní škole

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2009
Rozsah
0/0. Ukončení: -.
Vyučující
Mgr. Michael Martinek, Th.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl: -Charakterizovat podstatná specifika výchovně vzdělávací práce v církevní škole; -Rozšířit znalosti a dovednosti pedagogických pracovníků v problematice vztahů mezi křesťanskými církvemi a státem; -Získat nové dovednosti v komunikaci s věřícími a nevěřícími studenty, žáky, kolegy; -Zprostředkovat přehled o dějinách církevních škol; -Získat kompetentní orientaci v otázce dnešního poslání církevního vzdělávání.
Osnova
Témata: Křesťanské církve v občanské společnosti (4 hodiny) Cílem tohoto kurzu je vybavit pedagogy dostatečným množstvím objektivních informací o významu křesťanských církví v českých dějinách i v současnosti, neboť toto téma bylo komunistickým vzdělávacím systémem po 40 let záměrně zkreslováno. Tak budou pedagogové připraveni ke kvalifikovaným diskusím na toto téma s žáky a studenty, kteří žijí v převážně ateistické a proticírkevně zaměřené společnosti. Podrobný přehled témat: -Proces sekularizace a změna postavení církví ve společnosti v průběhu 20. století -Reakce katolické církve na tento vývoj: II. Vatikánský koncil a následné dokumenty -Deformace ve vnímání církve způsobená komunistickou ideologií -Vývoj vnímání církví ze strany veřejnosti po roce 1989 -Význam církví pro společnost: účast ve vzdělávání, zdravotnictví, sociální práci -Význam církví pro duchovně hledající osoby: kaplanská činnost v armádě, ve věznicích, v nemocnicích, nabídka duchovních programů v médiích, osobní svědectví -Význam církví pro věřící křesťany: pastorační činnost církví, účast na vnitrocírkevních diskusích (problém laiků a kléru, negativní jevy v církvi, aktuální otázky církevního práva apod.) -Možnosti budoucího vývoje významu křesťanských církví pro českou společnost Práce s věřícími a nevěřícími studenty na církevní škole (4 hodiny): Na základě formulace vlastních zkušeností se pedagogové naučí rozlišovat různé skupiny žáků a studentů z hlediska jejich religiozity. V diskusi budou hledat způsoby, jak těmto skupinám zprostředkovat základní hodnoty naší kultury, které vycházejí z křesťanské tradice (lidská práva, úcta k životu, demokracie apod.). Podrobný přehled témat: -Psychologické a osobnostní charakteristiky současné mládeže -Vymezení pojmů: mládež, náboženství, spiritualita, církev, -Vztah mladých lidí k náboženství, k duchovním hodnotám a k církvím podle sociologických výzkumů -Rozdíly názorů a morálních postojů mezi „věřícími“ a „nevěřícími“ studenty -Problém různého náboženského a duchovního zakotvení učitele, specifika na církevní škole -Jak lze s mladými lidmi navázat dialog o duchovních a náboženských otázkách: témata, zásady dialogu -Pastorace mládeže v křesťanských církvích: různé koncepce, instituce, které ji vykonávají, možnosti spolupráce s církevními školami -Školní kaplan a jeho místo v pastoraci mládeže na církevní škole Dějiny a dnešní poslání církevních škol (4 hodiny) Pedagogové v této části kurzu o dějinách církevního školství a náboženského vzdělávání budou mít možnost: -prohloubit znalosti v dějinách náboženského vzdělávání -porovnat různé modely náboženského vzdělávání -získat hlubší přehled o specifickém přínosu náboženského vzdělávání celkovému výchovně vzdělávacímu procesu -diskutovat problematiku aktuálního směřování českého církevního školství Podrobný přehled témat: -krátká sonda do světové historie s ohledem na současnou situaci -obec Boží a lidská – rozdíly a podobnosti, (ne)problematická spolupráce -významné události dějin církevního školství v našich zemích -modely současného náboženského vzdělávání ve světě -aktuální směřování českého církevního školství Výstup: Účastníci obdrží certifikát o absolvování akreditovaného kurzu, pracovní materiály Maximální počet účastníků: 25 Informace a přihlášky: Centrum dalšího vzdělávání - Jabok, Salmovská 8, 120 00 Praha 2, cdv@jabok.cz
Literatura
  • Devětkrát o českém školství :(přehledný průvodce). Edited by František Morkes. 1. vyd. V Praze: Pedagogické muzeum J.A. Komenského v Praze, 2004, 52 s. ISBN 8090146163. info
  • TRETERA, Jiří Rajmund. Stát a církve v České republice. Vyd. v KN 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002, 156 s. ISBN 80-7192-455-5. info
  • PŘIBYL, Stanislav a Jiří Rajmund TRETERA. Konfesní právo a církevní právo. 1. vyd. Praha: Jan Krigl, 1997, 331 s. ISBN 809020452X. info
  • TRETERA, Jiří Rajmund. Synagoga a církve kdysi a dnes : kapitoly z právních dějin. Část 1. 1. vyd. Praha: Jan Krigl, 1994, 109 s. info
  • Higher education in the Czech and Slovak Federal Republic : guide for foreign students. Edited by Mária Hrabinská - Dana Tollingerová - Ladislav Halbeštát. Bratislava: Institut of information and Prognoses of Education, 1992, 279 s. ISBN 80-08-01804-6. info
  • MORKES, František. Školství v Bulharské lidové republice. Praha: Ústav školských informací při MŠ ČSR, 1987, 69 s. info
  • Školství v Polské lidové republice. Edited by František Morkes. Praha: Ústav školských informací, 1985, 66 s. : př. info
  • HAVELKA, Emanuel. O pedagogických a školských reformách Josefa Úlehly : podle jeho filosofie a jeho prakse. V Brně: Vydavatelský odbor Ústředního spolku jednot učitelských, 1933, 153 s. info
  • HAVELKA, Emanuel. Husitské katechismy : texty a jejich určení i zhodnocení historické a obsahové dle rukopisných pramenů i dle tisků. D. 1. 1930, 329 s. info
  • HAVELKA, Emanuel. Protestantské školství v Čechách a na Moravě. V Praze: nákladem Dědictví Komenského, 1910, vi, 396 s. info
Metody hodnocení
Přednáška, diskuze, prezentace
Informace učitele
https://is.jabok.cz/el/JA10/leto2009/DV004/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2009/DV004