S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2014
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–10:00 5, kromě St 16. 4. až Út 22. 4.
Předpoklady
(( S1021 Speciální pedagogika I. && S1061 Zdraví a nemoc I. && S101 Pedagogika ) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW( S1062 Zdraví a nemoc II. ))) || FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti se mají naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -orientovat se v systému sociálních služeb -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
zápočet letní semestr: ročníková práce z pedagogiky - možno zvolit téma z obecné, sociální i speciální pedagogiky, rozsah 8-12 normostran, odkazy na přímé i nepřímé citace, seznam zdrojů podle bibliografické normy, odevzdat do odevzdávárny nejpozději 30. dubna
zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry, student může skládat zkoušku až získání zápočtu (schválení práce)
Kombinované studium ETF:
zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením
zápočet: ročníková práce z pedagogických předmětů v rozsahu 8 - 12 stran zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce), zkoušku lze skládat až po obdržení zápočtu (schválení práce)
Navazující předměty
Informace učitele
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2013
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–10:00 5, kromě St 27. 3. až Út 2. 4.
Předpoklady
(( S1021 Speciální pedagogika I. && S1061 Zdraví a nemoc I. && S101 Pedagogika ) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW( S1062 Zdraví a nemoc II. ))) || FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti se mají naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -orientovat se v systému sociálních služeb -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
zápočet letní semestr: ročníková práce z pedagogiky - možno zvolit téma z obecné, sociální i speciální pedagogiky, rozsah 8-12 normostran, odkazy na přímé i nepřímé citace, seznam zdrojů podle bibliografické normy, odevzdat do odevzdávárny nejpozději 30. dubna
zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry, student může skládat zkoušku až získání zápočtu (schválení práce)
Kombinované studium ETF:
zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením
zápočet: ročníková práce z pedagogických předmětů v rozsahu 8 - 12 stran zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce), zkoušku lze skládat až po obdržení zápočtu (schválení práce)
Navazující předměty
Informace učitele
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2012
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–10:00 5, kromě St 4. 4. až Út 10. 4.
Předpoklady
( S1021 Speciální pedagogika I. && S1061 Zdraví a nemoc I. && S101 Pedagogika ) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW( S1062 Zdraví a nemoc II. ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti se mají naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -orientovat se v systému sociálních služeb -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
ústní zkouška, průběžné plnění úkolů dle zadání učitele
Navazující předměty
Informace učitele
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2011
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Předpoklady
( S1021 Speciální pedagogika I. && S1011 Pedagogika I. && S1061 Zdraví a nemoc I. ) && ( S1012 Pedagogika II. || NOW( S1012 Pedagogika II. )) && ( S1062 Biologie II. || NOW( S1062 Biologie II. ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení; -znát a umět použít základní diagnostické přístupy; -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu; -znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu; -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením; -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami; -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy; -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze; -znát a respektovat práva osob s postižením; Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika.
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - předmět speciální pedagogiky, základní metody intervence, IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001); - základní pojmy, vývoj terminologie; - vývoj péče o osoby s postižením; - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze; - práva osob se zdravotním; Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení; - příčiny vzniku mentálního postižení; - život a výchova osob s mentálním postižením - Downův syndrom; - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení; - epilepsie; Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad; - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život; - dětská mozková obrna; - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky; Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči; - jazyk a řeč, vývoj řeči; - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií; - systém logopedické péče; Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika; - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze; - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání; - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících; - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace; Postižení zraku - příčiny zrakových vad; - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií; - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky; Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika; - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte; - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora; - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání; - zásady nápravy specifických poruch učení;
Literatura
    povinná literatura
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 159 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
Metody hodnocení
Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2011
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–10:00 5, kromě St 20. 4. až Út 26. 4.
Předpoklady
( S1021 Speciální pedagogika I. && S1011 Pedagogika I. && S1061 Biologie I. ) && ( S1012 Pedagogika II. || NOW( S1012 Pedagogika II. )) && ( S1062 Biologie II. || NOW( S1062 Biologie II. ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
ústní zkouška, průběžné plnění úkolů dle zadání učitele
Navazující předměty
Informace učitele
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 1. 2. až Pá 23. 4. Pá 10:15–11:45 5, St 28. 4. až St 26. 5. St 8:30–10:00 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
ústní zkouška, průběžné plnění úkolů dle zadání učitele
Navazující předměty
Informace učitele
Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–9:15 5, St 9:20–10:05 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.

S1022 Speciální pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2008
Rozsah
2/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–9:15 5, St 9:20–10:05 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.