S1011 Pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2010
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Proto student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - umět teoretické poznatky využít v praxi - znát pedagogické zásady, řídit se jimi - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami - znát a respektovat práva vychovávaných Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi, ve velké míře i k různým výběrovým předmětům (např. Rozvoj poznávacích funkcí podle Feuersteina).
- Osnova
- 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe 2. Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů 3. Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické 4. Vyučování a obecná pedagogická východiska Podstata a úkoly vyučování; typy vyučování; učební činnosti (fáze výuky); vyučovací metody a organizační formy vyučování; výsledky vyučování a jejich hodnocení 5. Pedagogické zásady 6. Osobnost učitele – vývoj osobnosti učitele, autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly učitele, vztah učitel-žák, kauzální atribuce, postoj učitele, očekávání, stres 7. Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika výchova rozumová, mravní, sociální, pracovní a technická, rodinná, tělesná a zdravotní, sexuální, kulturní a estetická, náboženská, ekologická... 8. Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti, systém Marie Montessori, waldorfská pedagogika Rudolfa Steinera, Celestin Freinet 9. Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků 10. Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o mateřských školách č.35/1991; vyhláška o speciálních školách a speciálních mateřských školách č.127/1997); program Domácí škola; řízení a správa školství, Česká školní inspekce, podpůrné systémy; vývoj české výchovně vzdělávací soustavy (školské zákony, typy škol, povinná školní docházka, vzdělávání učitelů) v letech 1774-2004
- Literatura
- doporučená literatura
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- Metody hodnocení
- DENNÍ STUDIUM JABOK I ETF: zimní semestr (předmět S1011) - zápočet - písemný test z látky zimního semestru letní semestr (předmět S1012)- zápočet - ročníková práce na studentem vybrané téma, 8-10 stran, 5 titulů použité literatury, odkazy na přímé i nepřímé citace, vlastní formulace cíle - zkouška - formou písemného testu z látky za oba semestry KOMBINOVANÉ STUDIUM ETF: zápočet - ročníková práce na studentem vybrané téma, 10-12 stran, 5 titulů použité literatury, odkazy na přímé i nepřímé citace, vlastní formulace cíle zkouška - ústní STUDENTI ETF, KTEŘÍ PŘEDMĚT ABSOLVOVALI NA Jaboku: předmět bude uznán, pokud byl na Jaboku úspěšně složen (dle stupnice ETF) ve školním roce 2005/6, 2006/7 nebo 2007/8.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1011 Pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2009
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Martin Roth (přednášející) - Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:05 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Proto student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - umět teoretické poznatky využít v praxi - znát pedagogické zásady, řídit se jimi - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami - znát a respektovat práva vychovávaných Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi, ve velké míře i k různým výběrovým předmětům (např. Rozvoj poznávacích funkcí podle Feuersteina).
- Osnova
- 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe 2. Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů 3. Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické 4. Vyučování a obecná pedagogická východiska Podstata a úkoly vyučování; typy vyučování; učební činnosti (fáze výuky); vyučovací metody a organizační formy vyučování; výsledky vyučování a jejich hodnocení 5. Pedagogické zásady 6. Osobnost učitele – vývoj osobnosti učitele, autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly učitele, vztah učitel-žák, kauzální atribuce, postoj učitele, očekávání, stres 7. Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika výchova rozumová, mravní, sociální, pracovní a technická, rodinná, tělesná a zdravotní, sexuální, kulturní a estetická, náboženská, ekologická... 8. Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti, systém Marie Montessori, waldorfská pedagogika Rudolfa Steinera, Celestin Freinet 9. Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků 10. Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o mateřských školách č.35/1991; vyhláška o speciálních školách a speciálních mateřských školách č.127/1997); program Domácí škola; řízení a správa školství, Česká školní inspekce, podpůrné systémy; vývoj české výchovně vzdělávací soustavy (školské zákony, typy škol, povinná školní docházka, vzdělávání učitelů) v letech 1774-2004
- Literatura
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- Metody hodnocení
- DENNÍ STUDIUM JABOK I ETF: zimní semestr - zápočet - písemný test z látky zimního semestru letní semestr - zápočet - ročníková práce na studentem vybrané téma, 8-10 stran, 5 titulů použité literatury, odkazy na přímé i nepřímé citace, vlastní formulace cíle - zkouška - formou písemného testu z látky za oba semestry KOMBINOVANÉ STUDIUM ETF: zápočet - ročníková práce na studentem vybrané téma, 10-12 stran, 5 titulů použité literatury, odkazy na přímé i nepřímé citace, vlastní formulace cíle zkouška - ústní STUDENTI ETF, KTEŘÍ PŘEDMĚT ABSOLVOVALI NA Jaboku: předmět bude uznán, pokud byl na Jaboku úspěšně složen (dle stupnice ETF) ve školním roce 2005/6, 2006/7 nebo 2007/8.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1011 Pedagogika I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2008
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Proto student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - umět teoretické poznatky využít v praxi - znát pedagogické zásady, řídit se jimi - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami - znát a respektovat práva vychovávaných Využívají se mezipředmětové vztahy ke speciální pedagogice, psychologii, biologii a metodickému semináři k praxi, resp. sociálně pedagogické praxi, ve velké míře i k různým výběrovým předmětům (např. Rozvoj poznávacích funkcí podle Feuersteina).
- Osnova
- 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe 2. Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů 3. Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické 4. Vyučování a obecná pedagogická východiska Podstata a úkoly vyučování; typy vyučování; učební činnosti (fáze výuky); vyučovací metody a organizační formy vyučování; výsledky vyučování a jejich hodnocení 5. Pedagogické zásady 6. Osobnost učitele – vývoj osobnosti učitele, autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly učitele, vztah učitel-žák, kauzální atribuce, postoj učitele, očekávání, stres 7. Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika výchova rozumová, mravní, sociální, pracovní a technická, rodinná, tělesná a zdravotní, sexuální, kulturní a estetická, náboženská, ekologická... 8. Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti, systém Marie Montessori, waldorfská pedagogika Rudolfa Steinera, Celestin Freinet 9. Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků 10. Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o mateřských školách č.35/1991; vyhláška o speciálních školách a speciálních mateřských školách č.127/1997); program Domácí škola; řízení a správa školství, Česká školní inspekce, podpůrné systémy; vývoj české výchovně vzdělávací soustavy (školské zákony, typy škol, povinná školní docházka, vzdělávání učitelů) v letech 1774-2004
- Literatura
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- Metody hodnocení
- DENNÍ STUDIUM JABOK I ETF: zimní semestr - zápočet - písemný test z látky zimního semestru letní semestr - zápočet - ročníková práce na studentem vybrané téma, 10-12 stran, 5 titulů použité literatury, odkazy na přímé i nepřímé citace, vlastní formulace cíle - zkouška - formou písemného testu z látky za oba semestry KOMBINOVANÉ STUDIUM ETF: zápočet - ročníková práce na studentem vybrané téma, 10-12 stran, 5 titulů použité literatury, odkazy na přímé i nepřímé citace, vlastní formulace cíle zkouška - ústní STUDENTI ETF, KTEŘÍ PŘEDMĚT ABSOLVOVALI NA Jaboku: předmět bude uznán, pokud byl na Jaboku úspěšně složen (dle stupnice ETF) ve školním roce 2005/6, 2006/7 nebo 2007/8.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S1011 Pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2007
- Rozsah
- 2/0. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)