P502 Systém péče a metody práce s lidmi s duševním onemocněním

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 23. 9. 15:30–20:30 2, St 30. 9. 15:30–20:30 2, St 14. 10. 15:30–20:30 2, St 21. 10. 15:30–20:30 2
Předpoklady
Ač se jedná o seminář pod katedrou Speciální pedagogiky, jeho náplň bude (nakonec) více sociálně pracovní a jen částečně bude o metodách speciální pedagogiky při práci s lidmi s duševním onemocněním.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Specifika cílové skupiny lidí s duševním onemocněním
Transformace psychiatrie v České republice
Konceptu Recovery – základní principy a filosofie při práci s lidmi s duševním onemocněním
Systém služeb pro lidi s duševním onemocněním (centra duševního zdraví, sociální rehabilitace a zaměstnávání)
Metoda zaměstnávání IPS – Individuál Placement and Support
Hnutí Hearing Voices v ČR a zahraničí, vysvětlení základního konceptu
Metoda Otevřeného dialogu – základní principy a použití v praxi

Hlavní vyučující: Michaela Spálenková, Nela Beranová, Tereza Pokorná, Magdaléna Poláková, Adi Hassanbasic
Výstupy z učení
Student se zorientuje v systému péče o člověka s duševním onemocněním.
Student se seznámí s přístupy a s metodami Recovery, Otevřený dialog, Hearing voices, IPS (Individual Placement and Support)
Osnova
  • 23.9 - od 15:30 do 20:30 Základní koncepty práce v oblasti duševního zdraví
  • 30.9 - od 15:30 do 20:30 Metody a přístupy využívané především v organizacích Green Doors a Fokus / CDZ
  • 14.10 - od 15:30 do 18:45 Hearing Voices
  • 21.10 - od 15:30 do 18:45 Otevřený dialog
Literatura
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • LEBEER, Jo (ed.). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 262 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-103-4.
  • KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 223 s. ISBN 978-80-262-0497-8.
Výukové metody
Prezentace, návštěva Centra Duševního Zdraví na Praze 9, Diskuse, ...
Metody hodnocení
Zápočet je získán za aktivní účast ve výuce (povoleny jsou max. 4 hodinové absence za celý předmět).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2020/P502