JABOK:DV004 Specifika výchovně vzdělávací - Informace o předmětu
DV004 Specifika výchovně vzdělávací práce v církevní škole
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2009
- Rozsah
- 0/0. Ukončení: -.
- Vyučující
- Mgr. Michael Martinek, Th.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíl: -Charakterizovat podstatná specifika výchovně vzdělávací práce v církevní škole; -Rozšířit znalosti a dovednosti pedagogických pracovníků v problematice vztahů mezi křesťanskými církvemi a státem; -Získat nové dovednosti v komunikaci s věřícími a nevěřícími studenty, žáky, kolegy; -Zprostředkovat přehled o dějinách církevních škol; -Získat kompetentní orientaci v otázce dnešního poslání církevního vzdělávání.
- Osnova
- Témata: Křesťanské církve v občanské společnosti (4 hodiny) Cílem tohoto kurzu je vybavit pedagogy dostatečným množstvím objektivních informací o významu křesťanských církví v českých dějinách i v současnosti, neboť toto téma bylo komunistickým vzdělávacím systémem po 40 let záměrně zkreslováno. Tak budou pedagogové připraveni ke kvalifikovaným diskusím na toto téma s žáky a studenty, kteří žijí v převážně ateistické a proticírkevně zaměřené společnosti. Podrobný přehled témat: -Proces sekularizace a změna postavení církví ve společnosti v průběhu 20. století -Reakce katolické církve na tento vývoj: II. Vatikánský koncil a následné dokumenty -Deformace ve vnímání církve způsobená komunistickou ideologií -Vývoj vnímání církví ze strany veřejnosti po roce 1989 -Význam církví pro společnost: účast ve vzdělávání, zdravotnictví, sociální práci -Význam církví pro duchovně hledající osoby: kaplanská činnost v armádě, ve věznicích, v nemocnicích, nabídka duchovních programů v médiích, osobní svědectví -Význam církví pro věřící křesťany: pastorační činnost církví, účast na vnitrocírkevních diskusích (problém laiků a kléru, negativní jevy v církvi, aktuální otázky církevního práva apod.) -Možnosti budoucího vývoje významu křesťanských církví pro českou společnost Práce s věřícími a nevěřícími studenty na církevní škole (4 hodiny): Na základě formulace vlastních zkušeností se pedagogové naučí rozlišovat různé skupiny žáků a studentů z hlediska jejich religiozity. V diskusi budou hledat způsoby, jak těmto skupinám zprostředkovat základní hodnoty naší kultury, které vycházejí z křesťanské tradice (lidská práva, úcta k životu, demokracie apod.). Podrobný přehled témat: -Psychologické a osobnostní charakteristiky současné mládeže -Vymezení pojmů: mládež, náboženství, spiritualita, církev, -Vztah mladých lidí k náboženství, k duchovním hodnotám a k církvím podle sociologických výzkumů -Rozdíly názorů a morálních postojů mezi „věřícími“ a „nevěřícími“ studenty -Problém různého náboženského a duchovního zakotvení učitele, specifika na církevní škole -Jak lze s mladými lidmi navázat dialog o duchovních a náboženských otázkách: témata, zásady dialogu -Pastorace mládeže v křesťanských církvích: různé koncepce, instituce, které ji vykonávají, možnosti spolupráce s církevními školami -Školní kaplan a jeho místo v pastoraci mládeže na církevní škole Dějiny a dnešní poslání církevních škol (4 hodiny) Pedagogové v této části kurzu o dějinách církevního školství a náboženského vzdělávání budou mít možnost: -prohloubit znalosti v dějinách náboženského vzdělávání -porovnat různé modely náboženského vzdělávání -získat hlubší přehled o specifickém přínosu náboženského vzdělávání celkovému výchovně vzdělávacímu procesu -diskutovat problematiku aktuálního směřování českého církevního školství Podrobný přehled témat: -krátká sonda do světové historie s ohledem na současnou situaci -obec Boží a lidská – rozdíly a podobnosti, (ne)problematická spolupráce -významné události dějin církevního školství v našich zemích -modely současného náboženského vzdělávání ve světě -aktuální směřování českého církevního školství Výstup: Účastníci obdrží certifikát o absolvování akreditovaného kurzu, pracovní materiály Maximální počet účastníků: 25 Informace a přihlášky: Centrum dalšího vzdělávání - Jabok, Salmovská 8, 120 00 Praha 2, cdv@jabok.cz
- Literatura
- Devětkrát o českém školství :(přehledný průvodce). Edited by František Morkes. 1. vyd. V Praze: Pedagogické muzeum J.A. Komenského v Praze, 2004, 52 s. ISBN 8090146163. info
- TRETERA, Jiří Rajmund. Stát a církve v České republice. Vyd. v KN 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002, 156 s. ISBN 80-7192-455-5. info
- PŘIBYL, Stanislav a Jiří Rajmund TRETERA. Konfesní právo a církevní právo. 1. vyd. Praha: Jan Krigl, 1997, 331 s. ISBN 809020452X. info
- TRETERA, Jiří Rajmund. Synagoga a církve kdysi a dnes : kapitoly z právních dějin. Část 1. 1. vyd. Praha: Jan Krigl, 1994, 109 s. info
- Higher education in the Czech and Slovak Federal Republic : guide for foreign students. Edited by Mária Hrabinská - Dana Tollingerová - Ladislav Halbeštát. Bratislava: Institut of information and Prognoses of Education, 1992, 279 s. ISBN 80-08-01804-6. info
- MORKES, František. Školství v Bulharské lidové republice. Praha: Ústav školských informací při MŠ ČSR, 1987, 69 s. info
- Školství v Polské lidové republice. Edited by František Morkes. Praha: Ústav školských informací, 1985, 66 s. : př. info
- HAVELKA, Emanuel. O pedagogických a školských reformách Josefa Úlehly : podle jeho filosofie a jeho prakse. V Brně: Vydavatelský odbor Ústředního spolku jednot učitelských, 1933, 153 s. info
- HAVELKA, Emanuel. Husitské katechismy : texty a jejich určení i zhodnocení historické a obsahové dle rukopisných pramenů i dle tisků. D. 1. 1930, 329 s. info
- HAVELKA, Emanuel. Protestantské školství v Čechách a na Moravě. V Praze: nákladem Dědictví Komenského, 1910, vi, 396 s. info
- Metody hodnocení
- Přednáška, diskuze, prezentace
- Informace učitele
- https://is.jabok.cz/el/JA10/leto2009/DV004/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2009/DV004